Les empreses turístiques estan a punt de tancar un dels millors anys de la seva història. Aquest 2022 ha estat l'any de la recuperació després de dos de pandèmia i algunes companyies fins i tot declaren que, a l'estiu, van tenir una facturació rècord. Hoteleres, aerolínies, aeroports... totes presumeixen de fregar o fins i tot superar les xifres de 2019. Tanmateix, les quatre que cotitzen en l'Ibex-35 no només continuen sense recuperar en borsa el valor que tenien abans de la covid, és que a més han tornat a deixar-se aquest exercici més de 9.000 milions.
Meliá, Aena, Amadeus i IAG van perdre el 2020 gairebé 15.000 milions en borsa, va ser el pitjor any en la història del turisme i els inversors ho van fer notar al mercat. El 2021 les pèrdues van continuar, encara que van ser molt inferiors, d'uns 800 milions. Però de nou, aquest 2022 es deixen pel camí més de 9.000 milions. El que fa que en aquests tres anys els números vermells siguin de més de 24.000 milions.
La més castigada continua sent Meliá, que compta a més amb la menor capitalització de l'Ibex-35. L'hotelera va tancar el 2019 amb 1.800 milions de valoració en borsa i aquest exercici supera lleugerament els 1.000 milions. Les seves accions han perdut un altre 23% del seu valor el 2022. Però aquestes xifres no es corresponen amb els resultats de l'empresa que dirigeix Gabriel Escarrer, que va declarar a tancament del tercer trimestre que ja guanyava 52,6 milions. La cadena va registrar unes pèrdues de gairebé 600 milions el primer any de la pandèmia que van descendir a 200 milions el 2021.
L'inici d'aquest exercici també va ser complicat per òmicron i l'esclat de la guerra a Ucraïna, però a partir de juny els comptes de la companyia es van revertir i ja van començar a reportar beneficis. De fet, Meliá Hotels revelava tancament de setembre que després d'un començament d'any "molt complicat" l'evolució del negoci havia anat millorant fins a superar en el tercer trimestre els ingressos del mateix període de 2019 i per a aquesta recta final de l'any, les seves reserves apuntaven que també seria millor que abans de la covid.
Malgrat això, els números no s'han vist recolzats en borsa. Des de Renda 4 creuen que el descompte a què cotitza Meliá és "excessivament elevat i el valor hauria d'anar corregint en el temps, tenint en compte que per exemple, la firma CBRE ha assignat a la companyia recentment un valor als seus actius (els hotels en propietat) de més de 4.000 milions d'euros, superant en un 7,5% el valor de 2018.
La situació es repeteix en Aena. La gestora dels aeroports a Espanya superava els 25.500 milions en borsa abans de la pandèmia i ara el seu valor s'ha reduït a 18.000 milions. Les seves accions han tornat a deixar-se un altre 13% aquest exercici, encara que la companyia ja ha tornat a la senda de benefici després de dos anys de pandèmia. Entre 2020 i 2021 va perdre més de 180 milions, tanmateix, entre gener i setembre ja guanyava més de 500 milions. El seu president, Maurici Lucena espera que l'empresa tanqui l'exercici amb el 90% de tràfic de passatgers de 2019, la qual cosa suposa una recuperació gairebé completa. Encara que tampoc no s'està veient reflectit en borsa.
Els analistes destaquen que l'evolució del tràfic de passatgers el 2023, que esperen ja que superi el 90% del total del 2019 i les adjudicacions dels contractes comercials que té pendent, sobretot el de les botigues lliures d'impostos, que és el més gran en la història de l'operadora, seran claus perquè el valor s'animi en mercat.
IAG, el grup d'aerolínies al qual pertanyen Iberia i Vueling, calcula que aquest any guanyarà uns 1.100 milions d'euros. Fins al setembre, el seu benefici va ser d'uns 200 milions, per la qual cosa el quart trimestre serà bastant positiu. La companyia que dirigeix Luis Gallego ha estat de les més perjudicades per la pandèmia, les pèrdues acumulades entre 2020 i 2021 van ser de gairebé 10.000 milions. I aquest any s'ha hagut d'enfrontar a problemes com la pujada del preu del petroli o les conseqüències de la guerra en l'espai aeri.
Amb tot, el seu valor en borsa s'ha reduït a la meitat, passant de 14.300 a 7.200 milions en tres anys. La fusió amb Air Europa, que no acaba de concretar-se, també ha perjudicat la companyia. Per la seva banda, els analistes aplaudeixen l'elevat nivell de liquiditat (13.500 milions), la bona evolució del tràfic i la millor capacitat de generació de caixa, que dona confiança, perquè IAG recuperi els nivells previs a la pandèmia.
Amadeus, que ajuda als hotels, aerolínies i agències de viatges amb la seva tecnologia, segueix dins del top 10 de l'IBEX, entre les empreses de més capitalització. Però s'ha deixat gairebé 10.000 milions des de 2019. La seva capitalització ha passat dels 31.400 milions als 22.000 milions. Els resultats de l'empresa que dirigeix Luis Maroto ja són positius, al setembre va deixar enrere els números vermells i va anunciar un benefici de 560 milions.
Però des de Renda 4 entenen que l'entorn macroeconòmic, que s'ha tornat més complicat si cap, continua afectant un sector tan sensible al cicle com és el de transport aeri i en conseqüència, a Amadeus. Entenen que la seva recuperació continuarà endavant encara que a un ritme més lent, de fet, preveuen que torni a les xifres de 2019 el 2024.