Tenka Best lluita des d’Aiguafreda per eliminar les arnes i els àcars dels armaris d'arreu del món
El fabricant de productes d’ambientació, protecció i neteja de la llar és el primer proveïdor de les grans marques mundials
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Dilluns, 2 de juny de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts

Naftalia i càmfora van servir per eliminar les arnes i els àcars, fins que va arribar la innovació de Tenka Best, fa 20 anys, a Aiguafreda (Barcelona). Ara mateix, amb una fórmula que conté carbonat de calci, cel·lulosa microcristal·lina, insecticida en base natural de geraniol i perfum, Tenka és un dels dos únics fabricants mundials que poden assortir a les grans marques internacionals de productes per combatre les arnes i els àcars. L’empresa fundada i dirigida per Ramón Albert Raich, el 2005, innova en processos i productes de manera que s'ha convertit en "el fabricant líder en aquest tipus de productes per a l'armari", explica.
El desenvolupament de tecnologia pròpia, com l'envasatge del producte dins d'un petit sac que autoregula la sortida de l'insecticida i el perfum, ha proporcionat un dels avantatges competitius per ser el fabricant de les dues principals marques multinacionals arreu del món. "Hem desenvolupat dues tecnologies que ens permeten produir múltiples solucions de consum amb ingredients naturals", concreta i explica que es tracta de dos sistemes de difusió contínua amb components actius o aromatitzants. D'una banda, les pastilles sòlides Efitablet que, a diferència del que es feia antigament, es presenten dins d'un saquet. D'altra banda, els líquids amb difusors naturals com la fusta, amb la tecnologia Efifluid, que és el que normalment es coneix al mercat com a mikados.
Actualment, la planta d'Aiguafreda produeix 100 milions de pastilles ensobrades a l'any, un 47% de les quals es destina a marca per a la distribució, un 34% és marca per a fabricant i el 18% es destina a la marca pròpia Efi-protect. La persistent demanda d'aquest tipus de producte i l'esforç en sostenibilitat són dos dels eixos de treball per seguir innovant, amb una plantilla de 40 persones fixes, "però que tractant-se de productes d'una certa estacionalitat, hi ha etapes que es reforça fins a 60 persones".
En matèria de sostenibilitat, Tenka Best inverteix l'1,7% del seu pressupost anual en millores, com ara la col·laboració amb un dels proveïdors per poder eliminar capes de filtre del sac de les pastilles i mantenir les mateixes propietats, "ja que ara en ser monocapa són reciclables". Un projecte que també comporta un esforç important en innovació constant; el capítol que acapara el 4,3% del pressupost anual.
El concentrat en pols per netejar la llar
La companyia té diversos productes per a ambientació -amb el sistema mikado especialment- amb la fabricació de 3 milions d'unitats cada any. També fan productes per a la neteja de la llar. En aquesta última divisió, el 2024, va fer el llançament d'una nova tecnologia en la qual han treballat durant 4 anys: E-Caps. Són uns concentrats de pols per netejar i desinfectar que es venen en saquets hidrosolubles que es col·loquen a l'interior d'una ampolla que el client ja pot tenir a casa i que s'activarà quan el producte es dissolgui en aigua calenta. "En un minut tindràs el producte totalment llest per utilitzar i estalviaràs envasos i espai", explica Raich. Ara amb l'E-Caps estan intentant obrir mercats, sobretot a països del nord d'Europa, "que tenen més consciència ambiental".

Tenka vol respondre així a la demanda d'un consumidor que "cada vegada més vol productes pràctics i sostenibles, com més naturals millor". Això va motivar al fundador de la companyia a seguir pensant en una innovació com E-Caps, "perquè si creus en allò que estàs venent, tens moltes oportunitats", diu Ramón Albert Raich, que ja ha encomanat la seva manera de veure l'empresa familiar als seus fills Pol i Marc, que ja s'han incorporat a l'empresa, "i ja aporten idees".
Una d'elles ha estat començar a ser una empresa distribuïdora d'altres marques en exclusiva a Espanya. I per fer-ho han triat Zobele, un fabricant italià -en mans de la família Zobele des de fa més de 100 anys- que es dedica a fer espirals insecticides, repel·lents, ambientadors per cotxe, aerosols... Pol Raich ha assumit aquest projecte.
Per la seva part, Marc Raich és el responsable de la filial que Tenka té a Mèxic. Un departament "molt important per la seva proximitat als Estats Units i per fer el salt a Xile, Perú, Panamà, Equador..."; de fet "estava previst començar en el projecte de disseny d'una fàbrica allà, però amb l'arribada de Donald Trump a la presidència americana "ho hem aturat tot".

Busquen un terreny de 6.000 m² per a logística
On no s'aturen els projectes és a Aiguafreda. "Estem buscant uns 6.000 metres quadrats de sol, que ens agradaria que fossin aquí, però està difícil, per destinar-los a centre logístic i de distribució". Això alliberarien una part de les instal·lacions actuals per guanyar noves línies de producció. El mercat espanyol representa el 74% de la facturació de Tenka Best, mentre que el 26% restant el dediquen a l'exportació. Mentre esperen que la incertesa sobre els Estats Units s'esvaeixi, intensificaran l'entrada als països sud-americans i seguiran l'expansió per Europa, i entraran a Turquia.
Des dels inicis, el negoci de la companyia ha anat creixent de manera sostinguda, explica el fundador, amb creixements de dos dígits. Un augment que també preveuen per al 2025, ja que porten "acumulat un creixement del 12% des del gener". L'any passat, els ingressos es van elevar un 17%, fins als 9 milions d'euros, "i enguany esperem créixer un 10%", concreta Raich qui, a més, apunta a multiplicar per 3,1 la facturació en els pròxims 3 anys.