El fabricant de la marca Taurus ha iniciat a Terrassa la producció de Mycook Next, la innovadora versió del seu robot de cuina, un aparell que s’ha desenvolupat i fabricat íntegrament a Espanya, dins del pla de reindustrialització local que preveu la companyia d’Oliana (Lleida), amb una inversió de 30 milions d’euros, en tres anys. Per implantar aquesta estratègia ha estat indispensable la inversió d’uns 5 milions d’euros -segons fonts properes a la companyia- per renovar i ampliar les línies de producció de l’empresa de components per al sector de l’automoció TAG Automotive, que forma part del grup arran de la compra de la filial espanyola del grup japonès Nifco, el gener de 2022, per 11 milions d’euros. El trasllat de fabricació d’Oliana a Terrassa ha comportat l’ampliació de la plantilla de TAG Automotive.

“L’especialització, els estàndards i el know-how de la companyia ens permet fabricar productes de petit electrodomèstic a Catalunya amb uns alts nivells d’innovació i qualitat”, explica Enric Tria, director general de Taurus Group. En aquesta nova generació d’aparells per a la llar “vindran nous productes que també es fabricaran a Terrassa, sigui amb innovacions dels actuals o amb noves versions”, com s’ha fet amb el robot que planta cada a marques com Thermomix, explica Tria. El petit electrodomèstic segueix sent el nucli central de la marca amb un 80% de les vendes arreu del món, que el 2022 estaven al voltant dels 250 milions d’euros, a manca que la companyia els comuniqui oficialment. “L’any passat va ser un exercici amb un cert retrocés a causa en què el marge operatiu es va estrènyer a causa d’uns costos disparats tant en les primeres matèries com en la logística”, especialment per aquest producte que la marca fabrica a la Xina, per mitjà de tercers. Per aquest any, les previsions són millors i s’espera un creixement “d’entre el 5 i el 10%”, amb “una situació d’endeutament i de solvència més que acceptables”, comenta el director general, sense donar més concreció sobre l’estat de les finances d’un grup que, des de 2018, està en mans de dos antics directius, Raúl Ubric i Joan Basagaña.

D’aleshores ençà, el grup ha fet un gir cap a la diversificació “sense oblidar que el petit electrodomèstic és el nostre core business”. Actualment, a part de l’entrada en el segment de l’automoció a través de TAG Automotive -una empresa que “era i seguirà sent proveïdora de les grans marques de vehicles”, com Seat o Volkswagen-, Taurus també ha apostat per les energies renovables i eficiència energètica. Ha obert el negoci de Taurus Renovables per a la fabricació i instal·lació de plaques solars i la va reforçar amb la compra del fabricant d’aparell de calefacció de biomassa Supra, “que potenciem per mitjà de totes les nostres filials”.

Grupo Taurus Enric Tria director general
El director general de Taurus Group, Enric Tria. / TAURUS GROUP

La companyia que ha estat sempre en mans d’empresaris, i que manté la seu a Oliana, on es va crear el 1962, té producció al municipi lleidatà per als productes de cuina professional destinats al canal Horeca. De fet, aquesta és també una de les noves aportes per a la diversificació: els electrodomèstics integrables indispensables per a una cuina, com Forns, microones, vitroceràmiques, plaques d'inducció, fogons de gas i campanes extractores, entre altres. Per afrontar les noves línies de negoci, la companyia va invertir el 2021 un total de 4 milions d’euros per ampliar el centre logístic d’Oliana, que ha passat d’una capacitat de 18.000 a 50.000 palets de productes, “per abastar el creixement i l’entrada en nous mercats”. La companyia té un model híbrid de distribució i comercialització, combinant les filials pròpies amb una xarxa de distribuïdors arreu del món.

Pel que fa a la fabricació, a part d’Oliana i Terrassa, el grup té centres de producció a Mèxic -on bàsicament es produeix per al mercat local amb dos productes estrella: els articles de ventilació i les batedores de got-; a Sud-àfrica -sistemes de ventilació i climatització- i a l’Índia -petits electrodomèstics processadors d’aliments.

El grup distribueix les marques Taurus, Mycook, Solac, Casals, Black&Decker -en llicència-, Minimoka, Coffeemotion, Winsor, Taurus Professional, White&Brown, Alpatec, Inalsa, Pràctica, Mellerware, Lucky i Turmix. És present a més de 120 països i compta amb companyies filials a 10 països -les més recents s’han obert a Itàlia, Alemanya i Polònia, i “n’hi haurà més aquest any”-. La plantilla és de 550 persones a Europa i 500 més arreu del món.