Els més de 3.500 supermercats i autoserveis de proximitat que operen en zones qualificades d'especial afluència turística, fonamentalment en àrees costaneres i d'interior, reforcen la seva operativa fins a mitjans de setembre per donar servei al turista estranger. Així ho constata ASEDAS, l'Associació espanyola de distribuïdors, autoserveis i supermercats. En concret, el volum de consumidors amb aquest perfil assoleix al voltant del 18% en les zones amb major turisme internacional. Tot plegat, porta a aquestes empreses i negocis replantejar l'atenció i els productes per guanyar en beneficis i adaptar-se a un client que ja cal tenir en compte.

Les línies de canvi detectades van en tres línies principals: idiomes, horaris i assortiment són els tres eixos a través dels quals es cobreixen les necessitats d'aquest tipus de consumidor estacional, per a qui la conveniència és el principal criteri de compra:

Més demanda de cervesa, batuts i llet

Les famílies més sol·licitades, amb increments de venda d'entre el 10% i el 15%, són les begudes refrescants, les cerveses, els insecticides i els productes de protecció solar. En el canvi o reforç de l'assortiment es dona, a més, molta importància a productes congelats o refrigerats -fàcils de consumir-, begudes i frescos característics d'Espanya, des de formatges i embotits a fruites i hortalisses. En aquest sentit, a més dels ja esmentats, destaquen els increments en les vendes de conserves i llets i batuts.

No tanquen en festiu

Atenent les necessitats de servei, en zones d'especial afluència turística és habitual trobar supermercats oberts en dies festius, en alguns casos en horari de matí i en d'altres tot el dia. Les empreses apliquen, així -i d'acord amb la legislació vigent-, criteris de flexibilitat que responen a les característiques particulars del consum en cada lloc i moment.

Idioma predominant: l'anglès

Anglès, francès i alemany a les botigues: tot i que l'anglès és el principal idioma en què s'expressa el personal de botigues en zones de gran afluència de clients estrangers, la presència massiva de nacionalitats concretes en certs llocs fa que el multilingüisme sigui habitual en molts establiments. A vegades, els visitants d'altres països poden identificar el personal que parla el seu idioma gràcies a un pin amb la bandera del seu país, sent la línia de caixa el principal punt de contacte. Gràcies a aquest esforç, la distribució d'alimentació de proximitat és un sector que contribueix al manteniment i a l'excel·lència de la indústria turística espanyola, la segona del món en nombre de visitants, segons l'Organització Mundial del Turisme.

Nuria Cardoso, directora de Comunicació d'ASEDAS, conclou: "els supermercats i autoserveis espanyols són un element molt important per al creixement de la indústria turística espanyola. Des de la vocació de servei al consumidor, sigui aquest habitual o estacional, les botigues de proximitat asseguren la satisfacció del client a través dels elements de conveniència que aquest necessita. A més, es converteixen en ambaixadors dels productes nacionals i de l'eficiència dels serveis del nostre país".