Renfe aplica a Talgo des d'aquest dilluns, segons el contracte que tenen, penalitzacions de 80.000 euros diaris pel retard en el lliurament dels trens d'alta velocitat S-106, coneguts com a Avril, i pel que ja li ha reclamat 166,6 milions (50 milions d'ells per lucre cessant).

En l'últim consell d'administració de Renfe -celebrat el passat 18 de març- es va acordar aplicar, a partir de l'1 d'abril, les esmentades penalitzacions previstes al contracte, segons han confirmat aquest dilluns a EFE fonts de l'operadora ferroviària pública. La nova data prevista per al lliurament dels primers trens Avril d'ample variable comunicat per Talgo al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible és el proper 8 d'abril, segons ha indicat aquest dilluns el seu titular, Óscar Puente, en una entrevista en Onda Cero.

"Talgo ens va dir que els trens es lliuraran a partir del 8 d'abril, però també ens va dir anteriorment que ens els lliurava el dia 1 i això no s'ha produït, així que no puc comprometre una data. Però sí que sembla que estem ja molt a prop, estem parlant probablement de dies o a tot estirar de setmanes", ha explicat el ministre.

El passat 6 de febrer, Renfe va enviar a Talgo una carta per reclamar-li una sanció de 166,6 milions d'euros i advertint-lo d'una actualització de la penalització, a partir de l'1 d'abril, si els trens continuessin sense lliurar-se. A la carta, Renfe assenyalava a Talgo que la documentació aportada fins ara no justificava que els retards en el lliurament no fossin atribuïbles a la companyia i li recordava que es tractava d'"un flagrant incompliment de les seves obligacions contractuals", que estan causant a l'operadora i als usuaris del transport ferroviari en general importants perjudicis.

"Fem expressa reserva dels drets que ens assisteixen a rescabalar-nos de la totalitat dels danys i perjudicis causats, inclòs el lucre cessant, així com de l'aplicació de les penalitzacions establertes contractualment, havent-los comunicat un import de 116.646.061 euros, sense perjudici de l'actualització que pugui correspondre, especialment pel que fa als danys i perjudicis que es comptabilitzaran de manera diària a partir de l'1 d'abril de 2024, que s'estimen en 80.000 euros diaris, si els trens no fossin lliurats per a la seva operació comercial", advertia Renfe.

El 2016, Renfe va adjudicar a Talgo per 1.281 milions la construcció de 30 trens d'alta velocitat, 15 d'ells d'ample variable -que poden circular per via convencional i estàndard. Havien d'haver estat lliurats inicialment a partir de gener de 2021 per entrar en servei aquell estiu en els enllaços entre Madrid, Galícia i Astúries.

Quan Renfe va comunicar el 2022 a Talgo que li anava a exigir una penalització per la demora en el lliurament de la seva comanda, l'empresa va atribuir a causes "de força major" i "exògenes" a la companyia els retards en la fabricació, entre elles, caigudes a la producció i interferències a la cadena de subministrament generades per la covid-19 i altres esdeveniments geopolítics.