Als seus 80 anys ja complerts, Jordi Mercader Miró ha decidit fer el definitiu pas al costat per cedir les regnes del grup Miquel y Costas, del que n’és principal accionista, al seu fill Jordi Mercader Barata, qui des del 2016 ja exercia de vicepresident de la paperera. Ho ha fet “per eliminar les incerteses que pugui haver-hi sobre el funcionament de la companyia”, tot i que “li costa molt prendre la decisió, perquè sempre sorgeix la temptació de dir ‘un any més’”, ha explicat per argumentar que en la propera junta d’accionistes del pròxim 22 de juny no optarà a la renovació del càrrec de president. Sí que seguirà com a membre del consell d’administració i restarà president de la Fundació Miquel y Costas, creada el 2020, amb finalitats de caràcter social i de preservació del medi ambient. Però el que no vol, després de 32 anys portant les regnes de la presidència, és “convertir-me en l’‘ombra de Rebeca’”, ha manifestat fent un símil amb la història de la protagonista a l'ombra del llibre de Daphne Du Maurier.

Jordi Mercader ha admès estar "en plena forma" i que la seva tasca des del consell d’administració serà la mateixa que la de qualsevol altre membre: vetllar perquè “la companyia segueixi sent independent i estigui garantida la seva continuïtat”. En aquest sentit, ha admès que cap dels accionistes “té gens d'interès per vendre, sigui quin sigui el preu que paguin per l’empresa”. Entre els membres del consell d’administració i altres accionistes afins controlen més del 50% del capital; la resta cotitza al Mercat Continuo de la Borsa espanyola, en mans de diversos fons d'inversió. “Tenim molt respecte pel nostre patrimoni industrial, que data de 1723”, s’ha referit el president sortint per explicar la vocació de continuïtat d’una companyia que va sorgir quan la família Miquel va començar a fabricar paper en un molí accionat per les aigües del riu Anoia, a la localitat de Capellades (Barcelona). “En queden poques arreu del món d’empreses papereres amb 300 anys d’història”, ha reblat.  

Per tant, Jordi Mercader Barata serà nomenat president del grup “per continuar amb la tasca de prendre iniciatives i fixar prioritats”, que estan en funció de consolidar els eixos que l’han fonamentat en els últims 20 anys, després d'esquivar alguna etapa difícil en què l’endeutament del grup era alt i l’excessiva exposició com a proveïdor del sector tabaquer passar factura. En l’actualitat, “parlem d’una companyia amb un balanç sanejat i fortalesa financera”. El 2022, les vendes consolidades han arribat als 337,2 milions d'euros, amb un increment anual de l'11,9%, i un benefici net consolidat de 31,6 milions, un 37,7% menys que el 2021. L’escalada de preus a l'energia, les pastes i altres matèries primeres, sumat a les tensions geopolítiques derivades de la guerra d'Ucraïna que han dificultat el comerç internacional, van ser alguna de les causes. Per aquest any, després d’un primer trimestre en què els beneficis ja han anat a l’alça respecte del mateix període de 2022, s’espera un gir important en el conjunt de l’any.

Quatre eixos estratègics a Miquel y Costas

El nivell de qualitat dels productes, centrats bàsicament en la demanda de multinacionals estrangeres, la recerca de noves tecnologies que donin preu a la fabricació de productes innovadors que aportin un alt valor afegit i, per tant, molt marge, intensificar els esforços en la sostenibilitat -des de l’autogeneració d’energies renovables a reduir l’impacte de la petjada de carboni- i contribuir a una gestió forestal sostenible treballant amb proveïdors certificats medi ambientalment. Aquests són els quatre eixos en què es basarà l’estratègia de la nova presidència.

A la nova etapa, la paperera preveu mantenir l'aposta inversora dels darrers anys i destinar, almenys, cent milions d'euros per enfortir el projecte industrial i impulsar la innovació. Aquest any està ultimant un pla triennal de 100 milions d’inversió, destinant 46 milions d'euros, a projectes com la millora del procés productiu d'una de les màquines de la fàbrica de la Pobla de Claramunt (Anoia), que fabrica papers per a la indústria de l'alimentació, les bateries d'automòbil i la laminació decorativa, encara que també es destinaran 10 milions a la planta de Celesa a Tortosa (Baix Ebre), 8 al magatzem de Capellades (Anoia) i 8 més a la de Mislata (València).

El grup està integrat per 15 empreses dedicades a la producció de papers especials, la prestació de serveis associats a aquesta activitat i la seva comercialització, i exporta el 88% del que produeix. Disposa de set centres de producció Miquel y Costas & Miquel a la ciutat de Barcelona (al districte de Sant Andreu), Miquel y Costas a la població d’Avellaneda, a la demarcació de Buenos Aires (Argentina), MB Papeles Especiales i Terranova Papers, les dues a la Pobla de Claramunt (Barcelona), Clariana (Vila-real, Castelló), Fourtube (empresa asociada) i Celulosa de Levante (Tortosa).

Creixement inorgànic “si no causa problemes”

El president entrant ha explicat que fonamentalment el creixement del grup vindrà per guanyar quota de mercat en aquelles línies de negoci en què són forts com a companyia i per la incorporació de nous productes innovadors que aportin valor afegit. No obstant això, “estarem atents a possibles desinversions que puguin aparèixer de companyies competidores amb problemes de deute i amb actius que puguin ser interessants per a Miquel y Costas”, però inicialment descarten la compra d’empreses. "No farem adquisicions que ens comportin problemes", ha estat contundent. 

L'objectiu és créixer en el mercat dels productes industrials (com el de les bosses de te, que està impulsant el negoci des del 2012), encara que el paper que fabriquen per al tabac encara suposa el 60% de les vendes -eren el 75% fa 15 anys- i és responsable del 75% de la rendibilitat. Els productes industrials, amb articles com les palletes de paper, suposen ara un 30% de les vendes i el 10% restant correspon a altres línies de negoci.