Les classes de matemàtiques s'han reformulat en els darrers anys. Les aules d'escoles públiques, concertades i privades han introduït un nou sistema per aprendre a sumar, restar, multiplicar o dividir que passa per fer servir un programa informàtic, però també escrit. Així doncs, ara ja no s'aprèn únicament amb una llibreta i un bolígraf, sinó amb l'ajuda d'un ordinador i un programa conegut com Innovamat. Però no és només el doble suport pel que fa a la novetat de l'aprenentatge, sinó també el sistema amb el qual es pretén entendre com saber calcular.

bmath2
Instagram Innovamat

A tall d'exemple: per fer una resta com 10-2, no ens preguntem quant hi va del 2 al 10, que serien 8, sinó que apliquem tot un laberint informatiu per arribar a la mateixa resposta, 8. Segons professors consultats a ON ECONOMIA que han preferit no dir el seu nom, "es tracta de descomposar, una manera diferent d'ensenyar les matemàtiques que passa per la manipulació per arribar a l'extracció". El professorat considera que la metodologia està pensada per anar pujant durant l'etapa escolar i, per tant, acaben assolint tots els argumentaris amb una base que ofereix tots els recursos necessaris. D'altra banda, sobretot en etapes infantils, no només s'aplica metodologia a través d'una pantalla, sinó també amb recursos físics del mateix Innovamat

bmath1
Bmath

2.100 escoles estudien amb Innovamat

Andreu Dotti, cofundador i CEO d'Innovamat, ens ho detalla millor: "L'any 2017 va néixer Innovamat com a tal enfocat amb tres grans objectius com són fer entendre a l'infant el per què del que aprèn,com saber utilitzar les matemàtiques en diferents contextos i aportar recursos a l'escola que ajudin a la personalització de cadascú davant la diversitat que existeix entre alumnes". L'èxit d'Innovamat, de Sant Cugat del Vallès, ha estat rotund: més de 2.100 escoles amb aquet sistema, 350 professionals a jornada completa -entre tècnics, però també doctors en matemàtiques o professors-, i una facturació de 16,7 milions d'euros en el darrer exercici del 2023. Però l'aspiració és anar a més.

Matemàtiques Innovamat Cubs
Matemàtiques Innovamat Cubs

Proper mercat: els Estats Units

Actualment, són proveïdors a Catalunya i la resta de l'estat espanyol amb escoles de Madrid, el País Basc, les Illes Balears o el País Valencià, entre d'altres. I prop de 30% de la facturació ja ve de fora amb països com Xile, Itàlia o Mèxic. El proper repte d'Innovamat és créixer als Estats Units i, segons Dotti, afirma que "s'està invertint més del que s'ingressa amb l'objectiu de crear una organització de referència de l'aprenentatge en matemàtiques exportable per tot el món". Pels pares i mares que els agafi de nou, Dotti estableix un paral·lelisme senzill: "Abans hi havia l'editorial Santillana o la Vicenç Vives i les mateixes editorials estan agafant competències en aquest sentit i nosaltres fem el mateix, però només amb les matemàtiques". Els productes actuals van en dues línies: la directa que donen com a propostes per a les escoles i la lligada amb les famílies amb quaderns, una aplicació i, properament, treballen en un joc de cartes lligat a les matemàtiques.

Escoles públiques, privades i concertades

Però si tornem a casa nostra, més enllà de països, els clients s'han de mirar segons la tipologia d'escola. En el cas de la pública a Catalunya, cada centre decideix quina part del material d'Innovamat que oferten compren o volen adquirir. Per exemple, un institut públic pot comprar la part digital d'Innovamat, però no tot el programari perquè decideixen fer-lo ells mateixos. En aquest cas, el Departament d'Educació és qui estableix els contactes empresarials amb ells per contractar els serveis. Però ho fa a través de la Fundació Bofill, que es defineix com una entitat sense ànim de lucre creada l’any 1969 amb l’objectiu de promoure la transformació i el canvi social del nostre país. "Som un laboratori de recerca i propostes centrat en l’àmbit de l’educació que treballem per impulsar recerques, debats i iniciatives per generar oportunitats educatives i combatre les desigualtats socials. Actuem amb llibertat i amb plena independència en relació a les administracions públiques, els partits polítics, les confessions religioses i els interessos econòmics. La Fundació Bofill, d’acord amb el mandat dels seus fundadors, no defuig cap de les qüestions que poden contribuir a bastir una societat més justa i democràtica", destaquen en el seu portal de presentació des d'aquesta Fundació.

De fet, en aquesta relació que subratllen amb l'administració pública, és la Fundació Bofill qui va atorgar el darrer contracte de desembre del 2022 a la subcontractació del Servei de programació didàctica i la seva corresponent plataforma web de suport per al programa MATH TUTORING a Innovamat a través d'una convocatòria oberta.

"No som una empresa tecnològica"

L'educació interessa i, sobretot, darrerament. Innovamat es concep, òbviament, com una empresa, però puntualitza que en cap cas és una tecnològica ni una start-up: "Som una organització centrada en la ciència i l'onzena de doctors en matemàtica que treballen a jornada completa ho corroboren", afegeix Dotti. L'objectiu no és la digitalització d'aquesta assignatura, sinó com s'expliquen les matemàtiques: "Abans, fent un paral·lelisme, seguien una recepta de cuina i ara pretenem que s'entenguin les passes de la recepta per no memoritzar i ja està. El càlcul mental s'ha de basar en estratègies i no en el per què sí. Òbviament s'han d'arribar a memoritzar les taules de multiplicar, però és important veure amb quina estratègia s'arriba", conclou Dotti.

Matemàtiques Innovamat experimentació
Matemàtiques Innovamat experimentació

Una altra cosa és com ho entenen els pares que molts estan en ple procés de canvi: "El meu fill m'arriba amb un problema de càlcul i no sé què respondre perquè primer he d'entendre com ara ensenyen a sumar. Malgrat tot, ho estem aconseguint", assegura Estel Giralt, mare de tres fills, el més gran de 9 anys. Precisament, pares i mares consultats ho veuen com un negoci, però ho relativitzen: "L'Innovamat són les editorials de llibres de fa unes dècades que també tenien algunes l'exclusivitat de publicar tot allò que acabava sent distribuït a diferents escoles. Ara, estem en l'era digital i toca l'Innovamat i altres aplicacions, a nosaltres ens resulta molt educatiu", afegeix Pere Deulofeu, pare d'una nena de 10 anys. Però hi ha criteris i matisos sobre aquesta manera de fer entendre les matemàtiques: "Fins a segon i tercer de primària, puc entendre aplicar l'Innovamat, però nosaltres, des de casa, ens hem passat ja al mètode tradicional perquè arriba un moment en l'aprenentatge que seguir per aquí ja no s'aguanta i, fins i tot, no entenen bé les coses. Saber memoritzar i calcular de forma pròpia és imprescindible. No tot és un joc", assegura Maria Qaudras, mare d'una nena de 12 anys.

Des d'Innovamat, subratllen separar la primària de la secundària i obrir la mirada als problemes que "l'Informe PISA ha posat damunt la taula com la falta de professors, sobretot en secundària, un sistema polaritzat i la pèrdua d'alumnes en el cas català", matisa Dotti.