La roda de premsa del passat divendres de Luis Rubiales acusant el "fals feminisme" d'una "cacera" contra el president de la Reial Federació Espanyola de Futbol pel petó no consentit a Jenni Hermoso ha generat un terratrèmol mediàtic que va molt més enllà del món de l'esport. Les empreses que patrocinen la selecció, que van callar durant tota la setmana sobre el cas, van començar a posicionar-se durant la tarda de divendres i algunes més ho van fer dissabte, quan la FIFA ja havia anunciat la suspensió temporal de Luis Rubiales i el Consell Superior d'Esports havia iniciat ja el tràmit per cessar-lo. Fins ara, si comptem tots els patrocinadors i col·laboradors de la selecció, 8 s'han posicionat en contra del comportament de Rubiales i 9 han guardat silenci, entre les quals destaquen la tecnològica coreana 3D Factory, soci patrocinador principal de la RFEF, i Adidas, espònsor tècnic que vesteix la selecció. No incloem en el balanç a Aliments d'Espanya, que com a marca del Govern d'Espanya s'entén que té el mateix posicionament, ni a Gurmet La Roja, que és una marca pròpia de la RFEF.

La primera empresa patrocinadora que va alçar la veu va ser Iberia, a qui van seguir Iberdrola, patrocinadora principal de la selecció femenina i Renfe, primer, i Seur, Multiòptiques, Cerveses Victòria i Artero, després. Sangre de Toro es va sumar a les condemnes diumenge. En canvi, Adidas no s'ha manifestat, com tampoc no ho ha fet 3d Factory ni els col·laboradors Sanitas, que proveeix la sanitat privada a la selecció, la firma de vi Sangre de Toro, la de roba El Pulpo, la marca d'aigua Sierra de Cazorla, la d'envasos Tetrapak, la tecnològica Wimu ni la de rènting de cotxes APK Rènting o Marcos Automoción. Marques com Adidas o Sanitas sí que van celebrar a Twitter la victòria de la selecció femenina, però no s'han pronunciat després respecte a la polèmica.

 

 

Iberia, després de quatre dies i mig de silenci generalitzat entre els patrocinadors i davant de certa pressió a les xarxes socials, va inaugurar divendres després de l'esperpèntica compareixença de Rubiales la sèrie de repudis, encara que sense esmentar el nom de Luis Rubiales ni demanant la seva destitució, però sí al·ludint a "situacions ofensives, impròpies d'una societat desenvolupada, moderna i igualitària". "Iberia dona suport a les mesures oportunes i pertinents que calgui prendre per preservar els drets i la dignitat de les i els esportistes", deia el tuit.

Unes hores més tard, la patrocinadora oficial de la femenina, Iberdrola, es va expressar a través de l'agència EFE, però sense publicitar-ho a X, on sí que va celebrar la victòria i va actualitzant la xarxa amb notícies d'altres esports femenins que també patrocina. En el comunicat va expressar que qualsevol actitud que "es desviï o vagi en contra" de la defensa de la igualtat de drets i la dignitat de les dones "no té cabuda al món de l'esport ni en la societat". "El nostre afany no és altre que el de continuar al costat de les dones esportistes per enderrocar obstacles juntament amb elles, per facilitar les seves metes i assolir grans objectius", va dir.

Renfe va ser el tercer espònsor en pronunciar-se i el més contundent. Fonts de la companyia van indicar a Europa Press que "donen suport de manera rotunda i contundent a l'actuació del Consell Superior d'Esports" que està treballant per fer fora Rubiales. Van afegir que els seus serveis jurídics "estan estudiant mesures addicionals", ja que Renfe manté un patrocini publicitari amb la Selecció Espanyola de Futbol.

Posteriorment, en declaracions a ON ECONOMIA, el fabricant de productes per a mascotes Artero, va reafirmar que "dona suport a un col·lectiu, amb els seus valors, com a entitat esportiva estatal". L'espònsor deixa clar que "es desmarca de les actuacions personals i arbitràries d'un professional que ja estava al capdavant de la RFEF quan Artero va iniciar la col·laboració i que, per tant, no ha estat escollit ni validat per la companyia". Artero va iniciar la relació amb la federació de futbol el març de l'any passat, com a patrocinador de la mascota de La Roja, la gossa Musa. Una relació que es va tancar per dos anys i que, per Artero, va suposar l'entrada al món dels patrocinis esportius.

Poques hores després, Cerveses Victòria va anunciar que lamenta "profundament" i va mostrar el seu "total suport a les jugadores i als valors d'esforç i compromís esportiu i humà exemplar que han demostrat". Qüestionada la companyia per la situació, Cervesa Victòria diu: "Volem, en primer lloc, reiterar les nostres felicitacions a l'equip femení pel seu gran triomf en l'última competició, en la qual s'ha proclamat campiona del món. Fita que sens dubte marcarà el futur del futbol femení al nostre país". "Des de Cerveses Victòria confiem que es prenguin les decisions adequades pels òrgans competents a fi de vetllar pels drets de les esportistes, i per mantenir l'essència de l'esport", postil·la la companyia.

 

 

SEUR va criticar dissabte a través del seu compte de X, abans Twitter, "qualsevol comportament ofensiu o degradant". La companyia d'enviaments ha confiat que "es prenguin les decisions adequades perquè situacions com les viscudes recentment no es tornin a repetir en el futur".

 

 

"És crucial que, des de les nostres posicions, fomentem la igualtat i el respecte", ha comunicat, per la seva part, Multiòptiques, que també ha fet una crida a la "reflexió profunda" i l'adopció de les mesures oportunes sobre aquest incident que "entela la imatge dels èxits esportius de la nostra selecció femenina".

La RFEF té previst facturar aquest 2023 un total de 75,7 milions d'euros en patrocinis i marxandatge. Com a "patrocinadors oficials" apareixen quatre empreses: Iberia; Halcón Viatges, del grup Ávoris que lidera Vicente Fenollar; i TCL, fabricant xinès de televisors i electrodomèstics, que precisament es va incorporar com a espònsor el març passat.