En 13 anys, Networkia s'ha convertit en una empresa d'espais de treball compartit i flexible adreçada únicament a companyies i grans corporacions empresarials, complint al peu de la lletra el model que va definir des d'un inici el seu fundador i conseller delegat Juanjo Martínez: l'oficina és un mitjà no un fi. Val a dir que la crisi de la pandèmia ha contribuït a fer que aquesta idea, molt arrelada al món empresarial anglosaxó, s'hagi estès a mercats com Espanya on, en l'actualitat, els espais de cotreball estan en auge.

Ara per ara, Networkia gestiona 26.000 metres quadrats per llogar entre Barcelona -la ciutat on es va estrenar el 2012 amb el primer edifici d'oficines al Portal de l'Àngel- i Madrid. L'empresa té una xarxa de vuit centres -quatre a cada ciutat- que a finals de 2025 arribaran a ser 10 ubicacions, també cinc i cinc.

Per això, en unes setmanes s'inaugurarà un nou espai a Barcelona, amb 4.500 metres quadrats, que s'obrirà amb més d'un 30% de l'espai ja reservat. "Busquem sempre ubicacions cèntriques, en zones urbanes on els negocis estiguin molt presents", explica Martínez quan exposar la idiosincràsia del que s'ha fet per remodelar l'edifici del número 639 de la Gran via de les Corts Catalanes, en contracte de lloguer amb Zurich -que anteriorment havia estat propietat i ocupat per la Generalitat de Catalunya-. Es tracta d'una joia patrimonial centenària, que va ser un dels primers edificis a materialitzar la Barcelona projectada per l'urbanista Ildefons Cerdà. Una finca senyorial de sis plantes sobre rasant en què la qualitat i l'elegància es deixen notar.

Networkia espera tancar també ben aviat un contracte per un edifici a Madrid per completar la xarxa a 10 centres. En ambdós casos, la inversió inicial de Networkia estarà al voltant dels 3 milions i escaig d'euros, per adequar els espais que, en el cas del contracte amb Zurich, han llogat per als pròxims 20 anys, a un preu d'uns 800 euros/m². Per la seva part, Networkia ofereix contractes des d'un dia fins a anys. Encara que l'estàndard és un contracte anual, "tenint el període mitjà dels nostres contractes és d'uns 6 anys", perquè "aconseguim una gran vinculació entre els llogaters i els nostres espais i serveis". Les companyies que reserven oficines a Networkia ho fan per nombre de professionals que s'hi instal·len, i que poden pagar entre 350 i 450 euros.

 "En 13 anys arribar a 10 centres i més de 30.000 m²" és una excel·lent fita per al seu fundador que destaca com, des del 2022, el negoci ha crescut a doble dígit, "sense baixar mai del 30% anual". Martínez creu que aquest nivell es mantindrà, de fet per al 2025 preveu una facturació de 13 milions d'euros, sobre els 10 milions de 2024. L'evolució del primer trimestre de l'any ho corrobora perquè "estem creixement un 38%", diu.

Creixement a Lisboa i Milà

La tria de Barcelona i Madrid no ha estat per atzar. Martínez considera que Networkia ha d'estar a les grans ciutats de negocis. Per això, abans que créixer per créixer a Espanya, espera a trobar bones oportunitats a Lisboa o Milà, on hi ha una demanda latent de companyies que entenen que no cal tenir un patrimoni corporatiu per estar presents en un mercat concret. 

Amb aquesta filosofia, Networkia ha omplert els seus espais de companyies del sector farmacèutic, biotecnològic i de diversos àmbits de la tecnologia, consultores o firmes financeres internacionals. Té ocupacions de pràcticament el 90% a tots els seus centres de cotreball, i un 50% correspon a empreses internacionals que busquen un bon emplaçament urbà per tenir els seus equips corporatius. "Valoren molt la qualitat i el servei dels centres", manifesta Martínez i explica que tots els espais disposen de personal d'atenció i recepció els dies laborables i que els llogaters poden accedir lliurement a les seves oficines 24/7/365. 

"Els nostres espais ofereixen tot el que necessiten, des d'una acurada neteja al servei de manteniment que oferim amb personal propi de Networkia", destaca el fundador del grup. El mobiliari dels espais compartits -sala de reunions, sales de treball, espais de descans i menjador...- es reposa cada 10 anys i el material tecnològic es revisa i substitueix cada 5 anys, perquè no quedi obsolet. "Ens fem càrrec de tot, i també del que necessiten, per complex que sigui", admet Martínez. Explica que per a un client d'una empresa financera internacional van haver d'instal·lar una càmera blindada per guardar diners.

"El client ens contracta perquè no vol obrir una oficina pròpia, perquè la que tenia s'ha fet petita i abans de buscar-ne un altre i comprometre's amb un contracte de lloguer i en una inversió per adequar els despatxos prefereix el model de cotreball, perquè espera créixer i aprofita la flexibilitat que proporciona Networkia de sumar espais i pagar en funció del nombre d'empleats i dels metres quadrats reservats.... En definitiva, perquè oferim flexibilitat, qualitat i bon servei", sentencia Juanjo Martínez.