Les operadores Goufone, Iguana i Soom s’han fusionat per guanyar dimensió i poder eixamplar el seu radi d’acció a tot Catalunya amb la xarxa i serveis propis de fibra òptica i energia verda. Fruit de l’aliança s’ha constituït l’empresa Vera, amb una facturació de 30 milions d’euros, 50.000 clients, 180 treballadors i set botigues pròpies.

Darrere hi ha un esperit de creixement. Com a principals objectius, els impulsors de Vera preveuen que, en un termini de cinc anys, la companyia facturi 140 milions d’euros i assolir un nombre de clients superiors als 250.000, xifra que correspondria a dos milions de llars arreu de Catalunya. Ara mateix, la xarxa de Vera arriba a 500.000 llars i a més d’un milió d’habitatges perquè compta amb una xarxa d’operadors neutres repartits pel territori que li donen suport. Els clients estan repartits, principalment, per les comarques d'Anoia, Baix Llobregat, Alt Penedès, Bages, Moianès, Osona, Ripollès, Baix Empordà, Alt Empordà, la Selva, Berguedà, Vallès Oriental, Garrotxa, Maresme, i Pla de l’Estany. Pel que fa a les botigues, ara per ara, tenen punts d’atenció presencial al client a Vic, Igualada, Manresa, Mataró, Girona, Berga i Piera.

Amb seu a Gurb (Barcelona), l’operadora de telecomunicacions Vera neix amb la trajectòria que acumulen Goufone, Iguana i Soom des del 2010 per oferir serveis de fibra òptica especialment als municipis de la Catalunya central, on era més difícil disposar d’aquesta xarxa de connectivitat. Aquestes companyies van demostrar la seva resiliència durant el període de la pandèmia, responent ja a la demanda de tot el territori català amb infraestructures i serveis de qualitat.

Dins del sector ja s’apuntava a la necessitat d’apostar per la concentració empresarial com a mesura per guanyar dimensió i massa crítica de clients. Per tant, Vera vol oferir solucions de connexió més enllà de la fibra i la telefonia mòbil i fixa, amb propostes integrals de connectivitat o altres serveis, amb la proximitat com a valor principal, i una xarxa pròpia, per aspirar a ser el principal proveïdor de totes les solucions de connectivitat de KM 0 de Catalunya. El conseller delegat de la companyia, Marc Mundó, manifesta que donaran “una oferta sòlida que garanteixi, en primer lloc, la millor connexió possible i, en darrera instància, una millor connectivitat”.

El nou grup també es configura com a comercialitzadora d’energia verda per completar la gamma de serveis als clients i per fomentar l’autoconsum energètic amb energies renovables. Aquesta és una àrea d’activitat en què ja operava Goufone. Actualment, la cartera de client s’eleva a 1.800 llars, amb un increment del 44,5% el darrer any, i una cartera de consum de 7.250.000 kWh/any.

En aquesta aposta clarament sostenible, Vera s’encarregarà de la instal·lació de sistemes d’autoconsum amb la col·locació de plaques solars i gaudir de beneficis com la bateria virtual de regal, amb la qual acumulen l’import econòmic de la producció que no han consumit per compensar futures factures. La companyia també compra als seus clients l’excedent d’energia elèctrica a un dels millors preus del mercat, segons destaquen fonts del grup.

La trajectòria del grup es remuntarà als inicis de Goufone. Aquesta empresa de telecomunicacions que va néixer a Osona el 2010; posteriorment, a finals de 2021, va adquirir Soomfibra, una operadora d’Internet i telefonia que també feia una dècada que operava a la comarca del Bages. Per la seva banda, Iguana va ser fundada el 2012 per un grup de joves enginyers a la comarca de l’Anoia, i de fet, va ser el primer operador que va començar a desplegar fibra òptica a Igualada el 2014.

Desplegament de la xarxa pública

Les operadores locals Goufone, Iguana i Soom han tingut un paper essencial -com la resta del centenar de mitjanes empreses que operen en el sector de les telecomunicacions- per fer arribar la xarxa de fibra òptica a les llars catalanes, mitjançant el desplegament de l’última milla d’aquesta connectivitat.

En aquest sentit, cal dir que els pressupostos de la Generalitat per a aquest any inclouen una partida de 140 milions d’euros per completar el desplegament de la xarxa de fibra òptica per tot el territori.

Un estudi elaborat per investigadors de l’Observatori d'Anàlisi i Avaluació de Polítiques Públiques de la Universitat de Barcelona (UB) estima que euro públic d'inversió en fibra òptica genera un retorn a la societat de 12,38 euros. L’estudi identifica també que la contribució dels operadors grans en aquests augments de cobertura se centra en els municipis entre 2.000 i 10.000 habitants, mentre que els operadors petits són els que lideren l’increment de cobertures en els municipis més petits (de menys de 2.000 habitants).