Mutua s'està 'beneficiant' dels ajuts al transport públic que s'han posat en marxa les grans ciutats, com Madrid o Barcelona, per combatre la inflació, fomentant entre els seus ciutadans l'ús del metro o l'autobús amb preus baixos. Però també treu partit del teletreball, que a les capitals segueix més estès que en les poblacions més petites pesi al final de la pandèmia.

Els ajuts al transport públic i el teletreball estan reduint l'ús que fan els ciutadans del cotxe a les grans urbs, la qual cosa al seu torn fa que es registrin menys accidents i que la companyia d'assegurances hagi d'atendre menys sinistres, que és el que li costa diners. Més si cap en un context d'elevada inflació on acudir al taller surt més car que mai.

En aquest sentit, el president de Mútua Madrilenya, Ignacio Garralda, explicava aquest dimecres en la presentació de resultats que la companyia va ingressar l'any passat un 16% més que el 2021 per les assegurances de cotxes, fins a superar els 1.800 milions en primes. El seu creixement contrasta amb el del sector assegurador, que només ha estat del 3,3%, amb algunes companyies fins i tot perdent diners en aquest ram. De fet, Mapfre, la seva principal competidora, reconeixia fa només uns dies que el ram estava de capa caiguda.

Però el model de Mútua "és singular i aquest any més", destacava Garralda. "El teletreball ha estat més beneficiós per a la companyia que en altres empreses". La majoria de clients de Mutua són a les grans capitals, com Madrid o Barcelona, on s'ha tret menys el cotxe que a les capitals de província perquè encara està molt implantat aquest model de treball, per això l'evolució de la sinistralitat no ha estat tan alta com en altres companyies d'assegurances.

A més, "hi ha una segona mesura" que ha beneficiat a Mutua, afegia, i és "la política de subvencions del transport públic", que ha fet que més persones utilitzin el metre i l'autobús i hi hagi "una menor freqüència d'accidents a les capitals", especialment a Madrid, que és on més pes té el negoci de la companyia.

Cal recordar que, a més dels ajuts posades en marxa pel Govern espanyol per combatre la inflació, Barcelona va aprovar una subvenció addicional del 20% al transport públic per a tot 2023 i la Comunitat de Madrid està aplicant rebaixes de fins i tot 60% sobre el preu habitual dels títols de transport, la qual cosa ha disparat l'ús de trens d'autobusos.

Amb tot, Mutua posava de relleu que les primes obtingudes amb les assegurances d'autos han permès a la companyia assolir una ràtio combinada (com més alt, pitjor) del 91,8% mentre que el del sector ha pujat al 98%. Si l'esmentada ràtio, que sumeixi la ràtio de sinistralitat i el de despeses de les companyies d'assegurances en el ram de no- és superior al 100% el resultat tècnic serà negatiu i a Mapfre, per exemple, ja el supera.

El seu president, Antonio Huertas, explicava fa uns dies que a Mapfre sí que s'ha produït "una elevada sinistralitat" en autos, i les primes "no són suficients per fer front a escenaris futurs". El que els portarà de manera gairebé obligatòria a apujar els preus de l'assegurança de cotxe. "Els resultats no estan sent bons ni per a Mapfre ni per a cap altra companyia d'assegurances, els costos estan pujant per circumstàncies que tots sabem a tot el món, la inflació és generalitzada. Però a més els costos siniestrales també pugen, com els preus de reparació i substitució."

Per això, l'executiu creu que és "indubtable" que els preus pugin i assegurava que ho faran totes les companyies. Una opinió que compartia dies després la consellera delegada de Línia Directa, Patricia Ayuela, qui lamentava també que la conjuntura econòmica havia afectat al ram d'auto "que és el més fort" per a la seva companyia. Seguiran la empremta del sector i apujaran preus, encara que ho faran segons el risc de cada client i no de manera generalitzada.

Mútua Madrilenya no queda aliena a aquestes pujades. Malgrat obtenir millors resultats que les seves competidores en aquest ram, també elevarà el preu de les primes a les pòlisses d'auto. Ignacio Garralda revelava que la política de la companyia és la de contenir les primes "però poques vegades" han tingut una irrupció "tan brutal dels costos" com la de 2022. Per la qual "alguna cosa" les han de pujar, encara que tractaran que sigui el més tard i el menys possible.

Malgrat la pujada de preus, la companyia espera que aquest 2023 la sinistralitat sí sigui major perquè cada vegada hi ha més mobilitat, de manera que Mutua advertia que la seva ràtio combinada pujarà des del 91,8% actual fins al 95%, assumint "cert sacrifici" des del punt de vista del marge, que els portarà a guanyar menys diners.