Més de 300 Tripulants de Cabina de Passatgers (TCP) de Iberia presenten aquests dies una demanda plural contra l'empresa per no garantir-los ni tan sols cobrar el Salari Mínim Interprofessional (SMI) cada mes. Segons declaren fonts de la demanda a ON ECONOMIA, existeix un "tracte diferent" a hostesses i assistents de vol amb menys antiguitat, que no arriben a l'SMI quan no fan prou hores o quan estan de baixa o de vacances. En aquests casos, l'empresa abans els compensava el març de l'any posterior el que els faltava per assolir l'SMI anual i, des de fa uns mesos, els compensa avançant les variables de mesos posteriors. O sigui, els obliga a una "auto-bestreta" que després no cobraran. Sol per arribar a l'SMI.
En una plantilla amb una representació sindical fragmentada, fa un parell de dies els sindicats Comissions Obreres, UGT, SITCPLA i TCP van assolir un principi d'acord per prorrogar el conveni actual fins a 2028, amb una revisió salarial d'entre l'1% i el 2,65% i unes millores en els nivells més baixos a partir de les primes per viatges garantits, així com una nova prima per incidència de 300 euros per a les jornades de guàrdia. Però les fonts de la demanda, obligades a estirar calculadora per sumar el sou base (el més baix per sota dels 600 euros) a les primes, asseguren que el nou conveni tampoc no garanteix cobrar l'SMI. Els sindicats han de sotmetre a consulta el preacord amb les seves bases i existeixen altres sindicats que no han firmat l'acord.
Assistents de vol i hostesses s'organitzen des de fa mesos en grups de Telegram on, a més, comparteixen ara el disgust per aquest principi d'acord, així com el fàstic per les condicions laborals. En els grups hi ha 1.387 membres, un terç del total de la plantilla de TCP de Iberia, que és de 4.000 treballadors.
El 2019, el sindicat Sitcpla ja va portar l'empresa als tribunals per no garantir el cobrament de l'SMI als treballadors amb el salari base, però la justícia va determinar que el SMI havia de ser cobert anualment i no mensualment i que era conformat no només pel sou base, sinó també per les variables.
És per això que la demanda actual canvia el focus: no se centra que l'SMI hagi de ser el sou base, sinó en el "tracte diferent" que implica el fet que els assistents de vol i hostesses de més antiguitat tinguin garantida una nòmina per sobre de l'SMI independentment del mínim d'hores.
Per posar un exemple clar, si els tripulants estan de baixa o de vacances no arriben a l'SMI, ja que cobren tan sols el sou base i no els complements per hores treballades i altres de variables. En aquests casos, el que està fent l'empresa és avançar-los variables com les bonificacions de benefici, de manera que en mesos posteriors en els quals haurien de cobrar més, el seu sou també es veu reduït. A més, els treballadors veuen com la seva irregularitat salarial els dificulta l'accés a crèdits i necessiten un elevat nivell d'informació per comprendre les seves complexes nòmines.
Amb la millora retributiva contemplada en el preacord de 2.700 euros anuals en el nivell 12, 2.040 euros en el nivell 11, 1.750 euros en el nivell 10, 1.420 euros el 9 i 700 euros el 8 no n'hi ha prou per garantir que sempre s'arribi a l'SMI, segons les fonts denunciants. Les mateixes fonts alerten a més que, en cas que hi hagi una nova pujada de l'SMI per part del Govern, de nou hi haurà treballadors que no arribaran, ja que amb la mitjana de primes el sou queda tan sols 471 euros anuals per sobre de l'SMI en el nivell més mal pagat.
"El salari mínim no és un do, ha de ser una garantia. I una qüestió d'organització de l'empresa és la que està provocant que els treballadors cobrin menys. Si per arribar al salari mínim mensual cal descomptar extres d'altra banda, és una ficció, és degradant i el nou conveni no el soluciona", sentencien fonts de la demanda, que basen aquesta vegada la reclamació legal a exigir el mateix tracte que els empleats de més antiguitat.