La marca catalana de fils, llanes i teles per a labors Katia accentua l'estratègia de posicionament i expansió a Europa i Amèrica a través del canal online per superar, amb la diversificació de mercats, la complexitat econòmica dels últims cinc anys. Només el 2021, la indústria tèxtil ha protagonitzat el descens més important en productivitat i vendes, amb una baixada del 30% i el 25% als mercats europeu i nord-americà, respectivament, assenyala el director general de l'empresa, Thomas Marin. "Hem posat tot el nostre objectiu en oferta d'e-commerce i sobretot, posant especial focus al mercat exterior, sense oblidar que el nostre negoci té un pes important en Espanya i les 970 botiguess on es poden trobar els productes Katia", explica.

Considerant l'evolució dels últims tres exercicis, Katia ha aconseguit un creixement del 130% en comerç electrònic, del 25% a Espanya i del 40% fora de la UE, amb un extens catàleg de fils, llanes, teles, patrons i diversos materials de confecció, com reconeix el directiu. Això ha propiciat un augment de més del 20% en vendes globals en aquest temps, fins als 30 milions d'euros el 2021. El balanç de 2022 serà "lleugerament més positiu", admet Marin, encara que no disposa de les dades definitives de tancament de l'últim any. La previsió és que el negoci creixi fins als 50 milions d'euros, el 2030.

La seva relació amb les tendes es va intensificar arran de la pandèmia: "ajudem a les botigues a sobreviure davant a la caiguda de vendes", sense oblidar que la demanda per Internet va créixer bastant, comenta el directiu, encara que no dona dades d'aquest increment. Thomas Marin argumenta que Katia no ha de competir per preu "perquè el consumidor sap que els productes low cost, sobretot en el segment de les llanes i teles per a labors, no té la qualitat necessària i estan fabricades bàsicament amb materials sintètics; per tant, el nostre client valora que tenim, per exemple, llanes naturals i de fantasia".

L'objectiu és ara consolidar també a Espanya la venda online i reforçar-la a França, Hmanualitolanda i Bèlgica, alhora que intensificarem els Estats Units, Alemanya i Escandinàvia -per aquest ordre- com a zones prioritàries. "Coneixem molt bé com funciona cada mercat i som a 50 països, ens comuniquem en sis idiomes i sabem adaptar la nostra oferta i discurs a cada territori", comenta Thomas Marin. La companyia de Castellbell i el Vilar (Barcelona) no es limitarà a créixer amb la venda per Internet, "perquè sabem que estar presents a les botigues físiques i que els clients puguin veure el producte és primordial per a la marca". Ara comercialitza a través d'unes 3.600 botigues repartides per tot Europa.

Per tant, quan hi hagi una massa crítica suficient a cada mercat, s'intentarà estendre una xarxa de tendes locals que tingui el producte a les seves prestatgeries.- Això fa que "puguem crear comunitats de seguidores que van a la botiga a comprar els materials per a les seves tasques o manualitats i que, alhora, participin en tallers de costura o labors que organitza la mateixa botiga". A més, Katia posa a lliure disposició de la seva comunitat d'usuaris una zona de formació anomenada Katia Academy, que inclou videotutoriales de tota mena, i patrons i instruccions per aprendre diferents tècniques tèxtils com a punt, ganxet i macramé. "Els hàbits de consum i els plans de lleure estan canviant i, cada vegada més, estan lligats a l'entorn digital. Aquí crec que podem oferir una bona alternativa, perquè les manualitats tèxtils constitueixen un hobby original que popularitza la comunitat crafter i contribueix al benestar físic i mental de les persones, sense importar el gènere o l'edat", destaca Thomas Marin. L'eslògan de la firma: 100% You.

Thomas Marín, director general de Katia
Thomas Marin, director general de Katia.

La companyia Fil Katia produeix una part dels fils i llanes a la petita factoria que té a Castellbell i el Vilar (Barcelona) i fabricació subcontractada a proveïdors, de manera que el producte prové també d'Espanya, Turquia, Àsia i, especialment, d'Itàlia. L'altra línia de producte en què es va iniciar la firma en el 2018, amb el llançament de Katia Fabrics, les teles estampades per a moda i accessoris, es compren a diferents proveïdors. En aquesta àrea, la marca s'ha endinsat en el segment de la sostenibilitat amb la compra i distribució de teles produïdes amb materials reciclables.

L'estructura de Katia dona ocupació a un centenar de persones. La marca és present al món de les tasques tèxtils des de 1951, especialitzant-se en llanes i al disseny de peces per teixir a mà. En aquella data Ramón Castelló va constituir Hilaturas Gènesi produint filats per al gènere de punt i venda a l'engròs de troques de llana, al carrer Casp, a Barcelona. Com a marca estable, durant l'època dels anys 80 del segle passat, Katia publica les primeres revistes de patrons de punt i ganxet, amb dissenys per als seus clients. Ja al segle XXI, amb el trasllat a Castellbell i el Vilar, la irrupció de la moda de l'handmade i Senyor it Yourself (DIY) i amb la segona generació al capdavant del negoci -Sònia Castelló és la consellera delegada- va ser l'oportunitat per reconduir i ampliar el negoci. Actualment més de 27.000 compradors via e-commerce confien en la qualitat dels seus productes DIY.