La marca de calçat artesanal Toni Pons, especialitzada en la fabricació d'espardenyes artesanals, va ingressar 32 milions d'euros en vendes, el 2023, amb un creixement de l'11% sobre 2022, un exercici en què va doblar les vendes. La companyia, de capital familiar i orígens el 1946, a Osor (Girona), ha complert les expectatives d'expansió i ha anunciat una inversió de 12 milions d'euros a la seva nova seu central en Girona, que entraria en servei el 2025.

Les noves instal·lacions, ubicades en el polígon industrial Monfullà, a Bescanó (Girona), funcionaran com a magatzem central i oficines de la companyia, ocupant un total de 16.017 m², dels quals 13.739 m² estaran dedicats al magatzem i 2.278 m² a les oficines. "La nova seu permetrà centralitzar tot l'estoc i les oficines, millorant així l'eficiència operativa", detallen des de la companyia, que planeja començar les obres en els propers mesos.

El grup, liderat per Jordi Pons membre de la tercera generació, compte amb més de 4.000 punts de venda i 44 botigues a tot el món, ha viscut un gran creixement en els últims anys per arribar a vendre 1,6 milions de parells a 87 països als cinc continents. Per a la marca és molt important el negoci B&B, però també la xarxa de tendes pròpies amb un pes important a Espanya i Filipines, però el 2023 també va entrar amb el seu primer local als Emirats Àrabs Units, l'Equador i Sud-àfrica. Amb els anys, la marca ha incorporat un altre tipus de calçat als seus dissenys, amb botins d'aigua a avarques menorquines o sabatilles (slippers) per ser a casa. En total, les vendes del grup a l'estranger suposen al voltant d'un 75%.

Toni Pons compta amb un taller central en Girona, on té la seva seu corporativa, i amb fàbriques a La Rioja i a la zona d'Elx, a més del taller central a la seu de Girona. La plantilla ha crescut un 50% en els últims dos anys, superant els 150 treballadors. Actualment, l'empresa compta amb quatre magatzems.

Vaixell insígnia en el Born

Amb 105 metres quadrats de superfície, en el número 7 del passeig del Born (Barcelona), la marca va obrir a mitjans de 2023 va obrir una botiga referent per a la marca a la capital catalana. En la mateixa comercialitza les col·leccions masculines, femenines i infantils de la marca. L'espardenya, el seu producte estrella que té sola de jute i es fabrica artesanalment, representa el 80% de les seves més de 400 referències.

Per a aquest exercici, la companyia catalana preveu continuar creixent a escala nacional i internacional i ha avançat que continuarà obrint nous establiments, encara que no ha avançat on.

La companyia va fer un gir important el 2012 quan va decidir desestacionalitzar la venda de les espardenyes, un producte amb una demanda molt gran a l'estiu. Aquesta va ser una decisió, juntament amb l'ampliación de la gamma amb un altre tipus de calçat, i la digitalització i venda online, el que ha donat presència a la marca a Espanya i als mercats internacionals. Fins i tot la reina Letícia els va fer una picada d'ullet el juliol de 2023, calçant un model Laia NT quan va anar a la capital de Girona per participar en una sèrie de reunions de treball de la Fundació Princesa de Girona.