Les petites i mitjanes empreses (pimes) espanyoles especialitzades en el metavers facturaran 35 milions d'euros el 2023, el que suposa un augment de gairebé el 35% respecte a l'any anterior, segons les dades de l'Associació Espanyola per a la Digitalització (DigitalES).

La patronal acaba en un estudi sobre el metavers que la facturació del sector de les pimes espanyoles dedicades a aquest àmbit va créixer un 27% el 2022, fins als 26 milions d'euros, mentre que la quantitat de projectes desenvolupats per empreses va augmentar des dels 18 milions el 2021 als 24 milions al següent exercici.

Segons l'informe, que analitza 43 companyies espanyoles, al país hi ha un clar interès en el desenvolupament del metavers i les empreses estan dedicant esforços innovadors i econòmics entorn d'ell.

En aquest sentit, el director general de la Indústria de Mitjans d'Accenture i coordinador del grup de treball de l'estudi, Álvaro Manzano, ha assenyalat en declaracions a EFE que Espanya és un dels països amb "més maduresa" en el desenvolupament de noves experiències de metavers, ja que un 70% de les grans empreses compten amb un departament propi dedicat a aquesta tecnologia i la realitat estesa (XR).

Dins de la mostra recollida per l'estudi, l'estàndard d'empresa XR és una pime composta per entre 10 i 15 empleats, les principals activitats dels quals són el desenvolupament de mons digitals per a clients i experiències de realitat virtual (VR).

D'altra banda, les grans empreses solen comptar amb departaments amb al voltant de 25 empleats i s'enfoquen a tasques de consultoria, identitat digital (creació d'avatars, privacitat i gestió de carteres personals) i formació en XR.

En ambdues tipologies d'empresa, els perfils més comuns són els de programador, desenvolupador del motor de videojocs Unity, artista 3D, dissenyador d'interfície per a usuaris i desenvolupador de realitat augmentada.

Quant a la distribució geogràfica, la majoria de les empreses analitzades tenen seu a Madrid (22) o Barcelona (9), encara que aquest ecosistema està repartit per tot el territori nacional, destacant també la concentració a València (4) i Saragossa (3).

Projectes espanyols

La indústria XR a Espanya, assenyala l'informe, s'enfoca principalment a la venda altres empreses (B2B) i opera principalment en l'àmbit nacional, encara que a les grans empreses creix lleugerament el model de venda a consumidors (B2C).

Si bé fa uns anys la venda es concentrava als videojocs i el món audiovisual, els sectors per als quals més es treballa actualment són turisme i patrimoni, banca i assegurances i esport i cultura.

Particularment a les grans empreses, ha assenyalat Manzano, destaquen els projectes desenvolupats per al sector d'indústria i salut.

Els objectius que solen buscar aquests projectes és atreure nous públics, formació, presentació de nous productes, celebració d'esdeveniments i creació de nous canals d'interacció i comunicació.

Encara que la major part del sector opera principalment en l'àmbit nacional, quant a exportació els projectes "marca Espanya" viatgen principalment als Estats Units, França, Portugal, Bèlgica i els Països Baixos. A més, un 10,7% de les empreses presents en l'estudi exporten els seus productes a Llatinoamèrica.

Un futur ètic

De cara al futur, el coordinador del grup de treball ha indicat que la sostenibilitat "és un aspecte que ha de ser embegut en qualsevol nou projecte que es desenvolupi en el metavers".

Ha agregat que s'han d'atendre la resta de punts que formen part de l'Agenda el 2030 per al desenvolupament sostenible, com són la identitat, la diversitat, la inclusió i la seguretat.

"D'aquesta manera, aspectes com el consum energètic derivat de l'ús intensiu de la IA i la cadena de blocs (blockchain) poden ser esmorteïts a través d'un disseny òptim de l'experiència", ha afirmat.

Un altre repte a què s'enfronta el sector és la paritat de gènere, ja que actualment només un 20% dels professionals en tecnologies immersives són dones, una tendència "que s'arrossega" des del sector dels videojocs.

Tanmateix, Manzano ha assenyalat que a Espanya la radiografia "pot arribar a ser diferent", amb dones al capdavant de noves divisions de les grans companyies com Telefónica, Microsoft o Meta.