L'empresari Juan Roig, propietari del grup Mercadona, ha estat un dels protagonistes i portaveus del vuitè i últim acte empresarial #QuieroCorredor, que ha reunit aquest dijous a València 2.500 empresaris, polítics i representants de la societat civil per reivindicar aquesta infraestructura ferroviària d'Algesires a la frontera francesa sota el lema Aquest tren no el para ningú. Amb les seves declaracions, Roig ha estat taxatiu i ha lamentat la lentitud en el desenvolupament de les obres del Corredor Mediterrani: "No sé si els nostres néts el veuran, però hi estem lluitant per ells".

Juan Roig ha afirmat que és més important que -encara que no hi hagi túnel passant a València- les ciutats de València, Alacant i Barcelona estiguin connectades amb aquesta infraestructura ferroviària, ja que aquesta zona "genera el 50% de la riquesa d'Espanya". Malgrat ser la darrera trobada que convocarà el moviment, l'empresari ha incidit que la reivindicació del Corredor la continuaran i ha assegurat que espera que quan arribi l'autovia M 100 "ja toqui el Corredor Mediterrani". Roig ha insistit en la importància que les segones i terceres ciutats d'Espanya "han d'estar unides: no volem anar a 350, nosaltres amb passar de 100 quilòmetres per hora entre València i Barcelona ja estaríem contents".

Roig ha fet aquestes manifestacions davant dels periodistes moments abans del vuitè i últim acte empresarial #QuieroCorredor, que aplega a València 2.500 empresaris, polítics i representants de la societat civil per reivindicar aquesta infraestructura ferroviària d'Algesires a la frontera francesa sota el lema "Aquest tren no l'atura ningú".

Segons Roig, els empresaris i la societat civil són "conscients que no existeix un Corredor Mediterrani", ha insistit Roig, però "a veure si a l'última va vençuda", ha mencionat amb referència a les manifestacions del ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, en el mateix acte, en les quals ha assegurat que el govern central complirà el 2027 "el compromís que, d'Almeria fins a la frontera, la infraestructura del Corredor Mediterrani estarà construïda". 

El ministre Puente ha concretat que no pot comprometre una data per a la construcció completa de tota la infraestructura -des d'Algesires fins a la frontera francesa- perquè "hi ha un tram que és el Granada-Almeria, que està en el moment de menor maduresa, té unes complexitats tècniques importants i els condicionants tècnics d'aquest tram no em permeten aventurar una data". "El que sí que dic i ho mantinc és que almenys des d'Almeria fins a la frontera l'any 2027 la infraestructura estarà conclosa i espero que en condicions de posar-se al servei", ha assenyalat, abans d'assegurar que "la voluntat política hi és, el pressupost hi és, és una qüestió simplement dels condicionants tècnics".

En aquest sentit, el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, ha matisat que el moviment #QuieroCorredor -impulsat per AVE- ha "complert els objectius més importants" i que el 2027 "des d'Almeria a la frontera, existirà el Corredor, no com a nosaltres ens agradaria, que és amb doble plataforma, molt més important, però bé, almenys es podrà utilitzar".

El president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda.

Per la seva banda, el coordinador del Corredor Mediterrani del govern central, Josep Vicent Boira, ha assegurat que, "gràcies al treball de l'Executiu i la pressió dels empresaris, estem al final de la primera fase del Corredor, que es certificaria amb l'arribada de l'ample internacional d'Almeria a la frontera per a passatgers i mercaderies". "Quedaran coses per a una segona fase, que tindrà el túnel passant de València o l'estació central com a elements fonamentals, però crec que en un any o dos podem tenir alguna cosa que el 2018 ni somiàvem, l'arribada de l'ample internacional a Almeria", ha conclòs. 

El ministre de Transports ha exposat que, des del 2018, s'han licitat obres per un import de 8.327 milions al Corredor Mediterrani, que les adjudicacions ascendeixen a 6.480 milions d'euros i que s'han executat obres per valor de gairebé 5.400 milions d'euros. Puente estima que s'assolirà un ritme d'execució d'entorn als 1.300 milions d'euros a l'any. Ha subratllat que tots els trams es troben en estudis completats o en marxa i amb obres en totes les comunitats autònomes. "Estem pràcticament apropant-nos al 100% del possible, no només des del polític, sinó també des de l'empresarial, des de la capacitat que tenen les empreses de desenvolupar aquestes infraestructures en el menor temps possible", ha comentat.

Deu anys de reivindicacions i desitjos

Durant la trobada d'aquest dijous, el moviment #QuieroCorredor ha fet balanç dels avenços en la infraestructura que van començar a reclamar insistentment, com a col·lectiu, des del 2016. Segons reflecteix l'informe, el Corredor Mediterrani continua avançant en el seu desenvolupament. En conjunt, el 36% del traçat ja està en servei, mentre que el 85% es troba en obres, el 95% disposa de projecte aprovat i, el més rellevant, el 100% del traçat està activat en alguna fase del procés, cosa que confirma que tota la infraestructura està en marxa.

El xec també recull les principals fites previstes des de l'última edició i quina és la seva situació. Si bé alguns han continuat avançant, com les actuacions per completar l'ample internacional a Tarragona–Castelló, les obres del tram València–La Foia o l'impuls al Corredor entre Múrcia i Almeria, altres continuen acumulant retards. Entre les fites pendents destaquen l'ampliació de gàlib en el túnel de Roda de Berà, la col·locació del tercer carril en la segona via entre Castelló i València, la connexió de l'estació de La Llagosta, la posada en servei completa de l'accés al Port de Sagunt, l'estació de La Sagrera, la solució al salt del moltó a Tarragona, la finalització integral de Múrcia–Cartagena, l'avanç de la variant de Loja o l'adjudicació definitiva del tram Almeria–Granada, entre d'altres.

A més, l'últim informe difós aquest dijous recorda que diverses fites clau, com la finalització de l'ample internacional a Tarragona-Castelló, la posada en servei de la doble via entre València-Xàtiva-La Encina, el funcionament del tercer carril La Encina-Alacant o la culminació de Múrcia-Almeria, tenen com a horitzó el 2028. Per això, s'ha insistit en la necessitat de continuar impulsant i vigilant el compliment dels compromisos perquè el Corredor Mediterrani avancï al ritme necessari i es converteixi en la gran infraestructura estratègica que reclama la societat i el teixit empresarial del litoral, resa un comunicat.