Inditex s'encamina a un any de beneficis rècord, recolzada en l'augment del 12% de les vendes tant en botiga física com al seu vessant online. I és en aquest últim segment del negoci on la companyia fundada per Amancio Ortega posa el focus al llarg dels últims anys, especialment des de l'arribada de la covid i la guerra a Ucraïna després de la invasió russa.

Els últims resultats presentats per la companyia demostren la fortalesa en vendes que manté malgrat les condicions geopolítiques i macroeconòmiques que han sacsejat al sector el 2022. Amb una facturació de 8.211 milions d'euros i un benefici net de 1.305 milions en el seu tercer trimestre fiscal, la firma que presideix Marta Ortega torna a ser protagonista.

Més enllà de la forta generació de guanys, els resultats de la companyia reflecteixen les claus de la seva estratègia per potenciar les vendes online en un context canviant durant els últims tres anys. La pandèmia va influir en els hàbits de consum i de la població va suposar una acceleració en el model de compres a través d'internet. D'altra banda, el conflicte entre Rússia i Ucraïna ha propiciat la sortida forçada d'un mercat important per al grup tèxtil arran de les sancions executades des d'Europa i els Estats Units, amb un elevat tancament d'establiments enguany.

En aquest sentit, l'empresa propietària de marques com Zara, Pull & Bear o Bershka va clausurar fins 502 botigues físiques a Rússia el març passat, fins aleshores el seu segon mercat més gran després de l'espanyol. La situació al país presidit per Putin va suposar una acceleració en el procés d'Inditex per focalitzar els seus esforços en les vendes online, però l'estratègia de tancament d'establiments ja venia de lluny.

Així es desprèn de les últimes dades publicades per Inditex en contrast amb els aconseguits poc abans de l'inici de la pandèmia per coronavirus. A data de 31 d'octubre de 2022 (la xifra més recent), la multinacional gallega compta amb un total de 6.307 botigues repartides per tot el món. En comparació, al terme de l'exercici fiscal corresponent al 2019 (és a dir, 31 gener de 2020), la companyia comptava amb 7.469 botigues entre establiments de gestió pròpia i franquícies.

Les xifres revelen un tancament definitiu de 1.162 botigues per part d'Inditex en un període marcat per l'elevada inflació, l'encariment de les matèries primeres i els problemes a les cadenes de subministraments que han afectat diferents indústries, inclosa la del retail. Es tracta d'un procés que ha dut a terme al mateix temps que reforçava la part online del negoci a la qual pretén continuar donant protagonisme en el futur pròxim.

Inditex manté les pujades de preus

És per això que l'empresa de la família Ortega ja situa les vendes online per sobre dels nivells rècord assolits en els nou primers mesos de 2021, tal com va assegurar la companyia dimecres. I de la mateixa manera es veu reflectit en les previsions que maneja per als següents dos anys, confiant que les vendes online superin el 30% de les vendes totals del grup el 2024.

Es pot destacar també que les bones xifres aconseguides durant els nou primers mesos de l'any fiscal d'Inditex han estat impulsades per les pujades de preus que ha executat per als seus productes. Alces del 5% a nivell global a la col·lecció de primavera-estiu i que ha assegurat mantenir per al quart trimestre, així com el cobrament per les devolucions a domicili que va implementar a començaments d'aquest any.

D'aquesta manera, manté pujades selectives de preus "de mig dígit simple" per al quart trimestre, tal com va assegurar el director de mercat de capitals d'Inditex, Marcos López, durant la presentació de resultats de dimecres. Així mateix, Inditex es pronunciarà al març sobre possibles nous increments en el preu dels seus articles per a la temporada de primavera-estiu, segons recull Europa Press.

"Allà on hi ha problemes de costos lligats a alts nivells d'inflació, i on es requereix prendre mesures per protegir el marge, s'ajusten els preus de manera progressiva. A començaments d'any vam dir que seria a mig dígit simple i no ha canviat", ha destacat López.

Es fa fort al mercat nord-americà

Una altra de les claus en l'estratègia d'empresa de més capitalització de l'Ibex-35 és la seva expansió al mercat nord-americà. Després de l'abandonament de Rússia, el país nord-americà s'ha convertit en el segon mercat més gran per al grup tèxtil, només per darrere d'Espanya. En aquest sentit, des de la companyia han valorat positivament les oportunitats de creixement que té Inditex allà.

En aquest sentit, el conseller delegat del grup, Óscar García Maceiras, va subratllar que als Estats Units "el gran factor el 2022 ha estat la gran recuperació en el trànsit i les vendes en botigues físiques. Estem molt contents amb el nostre resultat a Amèrica i els Estats Units són ja el nostre segon mercat més gran. Continuem veient fortes oportunitats de creixement allà".

Respecto a la Xina, el conseller delegat d'Inditex va destacar el desafiament que ha suposat al llarg d'aquest any a causa de les restriccions en el gegant asiàtic per la seva política de covid zero. Tanmateix, la companyia continua mantenint una "confiança absoluta" sobre les seves oportunitats a la Xina en el medi i llarg termini. "La demanda de moda continua sent forta a la Xina i, de segur, continuarà sent un mercat estratègic per a Inditex", va explicar Maceiras.