Iberdrola ha tancat el primer trimestre de l'any amb un benefici net de 1.711 milions d'euros, xifra que suposa una caiguda del 14,6% en comparació amb els 2.004 milions d'euros del mateix període de l'any anterior. El resultat brut d'explotació de la companyia entre gener i març ha assolit els 4.067 milions d'euros, amb un descens del 9,7% respecte a l'any passat. En termes ajustats, l'Ebitda ha augmentat un 2,4%, i el negoci de xarxes n'ha estat el principal impulsor. L'increment del 8,6% de l'Ebitda de xarxes ajustat, fins als 2.047,5 milions d'euros, s'explica per l'augment de la base d'actius regulats, que ha crescut un 8%, i per les tarifes més altes.

El Regne Unit ha estat un dels mercats amb millor comportament, impulsat per l'increment de les inversions i la consolidació d'ENW, mentre que la resta de geografies també han registrat una evolució positiva. Per contra, la contribució del negoci de generació renovable i clients ha caigut un 3,2%, fins als 2.022 milions d'euros. Tot i que la producció al Regne Unit ha augmentat un 41% i a l'Europa continental un 26%, aquests increments no han estat suficients per compensar l'impacte no recurrent dels majors costos per serveis auxiliars a la Península Ibèrica. A més, el creixement als Estats Units s'ha vist condicionat pels impactes positius no recurrents registrats en el primer trimestre de l'any passat. Els ingressos totals del grup en aquest primer trimestre han ascendit a 12.017,6 milions d'euros, un 4,5% menys que en el mateix període del 2025.

Millora de les previsions

La companyia dirigida per Ignacio Sánchez Galán ha aprofitat la presentació de resultats per millorar les seves previsions per a l'exercici en curs. Iberdrola preveu ara un creixement superior al 8% en el benefici net ajustat, sense incloure les plusvàlues per rotació d'actius. L'empresa apunta a noves oportunitats de creixement a mitjà i llarg termini gràcies a dos factors clau: l'electrificació de l'economia i el desenvolupament de la intel·ligència artificial. En aquest sentit, la companyia assenyala que calen més inversions en xarxes elèctriques a totes les àrees geogràfiques. Pel que fa a la IA, Iberdrola preveu que acceleri el creixement de la demanda i transformi els processos de negoci, i ja té 300 projectes en marxa.

Malgrat la crisi oberta a l'Orient Mitjà amb la guerra de l'Iran, Iberdrola ha volgut enviar un missatge de tranquil·litat als inversors. L'elèctrica ha indicat que no espera impactes financers rellevants derivats del context geopolític actual. L'empresa assegura que ja té el 100% de la producció assegurada per al 2026, més del 80% per al 2027 i el 75% per al 2028. A més, el 93% de les seves compres d'equips estratègics està assegurat fins al 2028, sense afectació per la situació a l'estret d'Ormuz. Iberdrola també subratlla que no té dependència de combustibles fòssils ni exposició a matèries primeres energètiques, un factor diferencial en un context de volatilitat dels preus.

Inversions superiors als 14.500 milions

Pel que fa a les inversions, Iberdrola ha destinat 2.698 milions d'euros en el primer trimestre, amb més del 50% concentrat al Regne Unit i als Estats Units. En els últims dotze mesos, la xifra acumulada supera els 14.500 milions d'euros. En el negoci de xarxes, les inversions han arribat als 1.461 milions d'euros, amb un terç destinat a transport, la qual cosa ha impulsat la base d'actius regulats un 8%, fins a gairebé els 53.000 milions d'euros. El grup ha incorporat 3.300 megawatts de nova capacitat de generació en els últims dotze mesos, dels quals gairebé el 60% corresponen a energia eòlica terrestre i marina.

El deute d'Iberdrola se situava en els 50.300 milions d'euros després del tancament de l'operació a Mèxic, amb la venda al grup Cox per 4.000 milions de dòlars (uns 3.414 milions d'euros) tancada la setmana passada, i l'adquisició de minoritaris de Neoenergia al Brasil. La liquiditat de la companyia arriba als 21.400 milions d'euros a tancament del primer trimestre, amb unes ràtios financeres millorades i un nivell compatible amb la qualificació BBB+. El president d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha destacat que els resultats del primer trimestre "posen de manifest els efectes positius de l'estratègia centrada en els negocis regulats en països amb qualificació A, especialment els Estats Units i el Regne Unit". "El creixement de la nostra base d'actius regulats i la nostra capacitat de generació ens permet millorar avui la nostra previsió de beneficis per al 2026", ha afegit.