Luis Gallego ha deixat molt clar el full de ruta de IAG. El grup d'aerolínies vol continuar creixent amb més compres i fusions, de manera que té lloc el focus en companyies que li permetin guanyar mida a Àsia, l'Àfrica i el Brasil. Al primer mercat aprofitaran l'adquisició d'Air Europa i en els dos últims ajudarà TAP Air Portugal, per qui faran una oferta.

IAG ha lliscat en diverses ocasions que estan interessats en TAP Air Portugal, actualment en mans del govern lusità, que va injectar 3.200 milions d'euros en l'aerolínia durant la pandèmia. Ara es troba en procés de privatització, busca comprador i a més del conglomerat hispanobritànic, han mostrat interès per ella, Lufthansa i el grup Air France-KLM.

El CEO de IAG, Luis Gallego, assegurava aquest dilluns que, si tirés endavant l'operació, "respectarien" el hub de Portugal, com van respectar el d'Irlanda quan van comprar Aer Lingus. Feia aquestes declaracions després que el ministre d'Infraestructures portuguès, João Galamba, declarés que Portugal "no renunciarà al hub de Lisboa" en la venda de TAP Air Portugal.

Gallec també revelava per què interessa l'aerolínia portuguesa al grup. "IAG pot tenir accés al mercat brasiler i a països africans on no tenim presència. Pot ser complementari amb l'actual xarxa. Encara que tenim altres opcions per entrar al mercat brasiler sense comprar TAP".

TAP Air opera rutes cap a diversos països de l'Àfrica, com el Marroc, Tunis, Moçambic, el Senegal, São Tomé i Príncipe o Cap Verd. Però es caracteritza, principalment, per ser l'aerolínia líder en les connexions entre Europa i el Brasil. Només l'any passat va transportar 1,5 milions de passatgers des de i cap al país. Actualment, la companyia aèria connecta Europa amb 11 ciutats i opera un total de 13 rutes, Porto amb São Paulo i Rio de Janeiro. Però també té vols directes des de São Paulo, Rio de Janeiro, Belém, Belo Horizonte, Brasília, Fortalesa, Natal, Maceió, Porto Alegre, Recife i Salvador, amb diferents ciutats europees.

Iberia pot créixer a Àsia amb Air Europa

El conseller delegat de IAG, recordava que va ser quan ell va estar al capdavant d'Iberia, el moment en què van llançar les rutes a Àsia. L'aerolínia espanyola es va estrenar en aquest mercat el juny de 2016, moment en què va connectar per primera vegada Madrid amb la ciutat xinesa de Xangai. L'octubre d'aquell any també va unir Madrid amb la capital del Japó, Tòquio.

Amb els anys, a més d'Iberia, també British Airways va augmentar la capacitat a Àsia a través de noves rutes, per exemple, entre Londres Heathrow i Osaka. Així que el 2019, abans de la pandèmia, el mercat asiàtic seguia a l'alça per al grup. Però durant 2020, 2021 i 2022 les fronteres es van tancar per la Covid i no van poder efectuar operacions.

De fet, Àsia ha estat l'últim mercat a recuperar els vols internacionals. La Xina no va reobrir fronteres fins a principis de 2023 i el tancament de l'espai aeri rus després de la guerra a Ucraïna no està ajudant en la seva recuperació, tant és així, que Iberia encara no ha tornat a volar allà. Espera poder fer-ho a finals de 2023 o principis de 2024, segons ha declarat el seu president sortint, Javier Sánchez-Prieto, en alguna ocasió.

Aquest dilluns, el CEO de IAG (la seva matriu) indicava que, "volar a Àsia sempre és un repte per la demanda que tenim, per això és important tenir mida, tenir el volum necessari per fer inversions i volar". Afirmava també que "Iberia està reconsiderant volar a aquests destins".

Gallec, que va defensar de manera ferotge que el creixement de IAG exigia continuar realitzant fusions, té per assegurança que la compra d'Air Europa, a més de fer-lo líders a Amèrica Llatina (on Iberia i Air Europa ja compten amb la major part del negoci) els ajudarà a créixer a Àsia. No només perquè podran obrir-se a operar noves rutes, també perquè comptaran amb més avions per a això. Tanmateix, perquè aquesta operació es formalitzi encara poden quedar mesos, ja que actualment s'està estudiant en la Comissió Europea. La data límit creuen que serà el setembre de 2024.