El Grup Julià, de serveis turístics, de transport i mobilitat, dona per pràcticament finalitzada la fase de reconstrucció en què es va submergir per reflotar el negoci després de l’impacte de la pandèmia i, a tancament del tercer trimestre d’aquest any, la companyia registra una activitat d’entre el 90% i el 95% dels nivells anteriors a 2020 en totes les seves línies d’activitat, segons ha confirmat a ON ECONOMIA el conseller delegat, José Francisco Adell. Això fa preveure que la facturació superarà els 250 milions d’euros a finals de 2023, amb un creixement del 37% respecte als 182 milions ingressats el 2022.

Financerament, les xifres disten dels 350 milions que comptabilitzava el grup abans de la crisi de la Covid, perquè “si bé hem recuperat els volums d’activitat, la incertesa dels mercats encara té un pes important en el valor del negoci, especialment en el cas de l’Argentina, on els ingressos han estat menors per la devaluació del peso argentí”, concreta. Argentina i Mèxic són els països que representen un volum de facturació rellevant en l’activitat turística del grup. Afegeix també que el canvi d’hàbits dels turistes es deixa notar en les seves preferències de mobilitat per les ciutats i això “repercuteix en el negoci de City Tour Worldwide”, les línies de busos turístics presents a Espanya -Barcelona, Madrid, Sant Sebastià, Fuengirola, Granada, Peníscola i Gijón- i a l'estranger -Londres, Marràqueix, Mèxic, Tànger i Roma-, que només han recuperat un 90% de l’afluència de passatgers. Malgrat tot això, la companyia veu favorablement l’evolució que està registrant perquè s’havia plantejat que la recuperació s’allargués entre mitjans de l'exercici 2022 i finals del 2024, segons consta en els seus informes comptables.

Mentrestant, la companyia de la família Adell Duacastella, s’esmerça en reduir el nivell de deute en què va incórrer. El 2020, la reducció d'un 78% dels ingressos i el descens en 33,2 milions d'euros en el resultat operatiu va empènyer la companyia a recórrer a un préstec de la SEPI, de 38 milions d’euros, mitjançant la concessió d'un préstec participatiu per import de 20 milions d'euros a 7 anys i un altre d'ordinari de 18 milions. “Estem complint amb normalitat tots els compromisos de retorn dels recursos”, manifesta Adell i assegura que “hi ha una reducció important del deute perquè la nostra prioritat és que se situï al més aviat possible en nivells adequats a la nostra operativa financera”, ha concretat el conseller delegat.

Actualment, el Grup Julià –amb seu central a l’Hospitalet de Llobregat– està establert en més de 20 ciutats de 8 països diferents (Espanya, Andorra, Regne Unit, Itàlia, Mèxic, Argentina, Marroc i els Estats Units), ocupa a 1.400 persones, compta amb 12 milions de clients a escala internacional i una flota de més de 450 autocars. El conglomerat s’organitza en tres divisions. A través de les marques Julià Tours i Julià Travel cobreix els principals serveis de l'activitat turística, com ara la touroperació o els serveis de turisme receptiu. Disposa també de l’esmentada City Tour Worldwide, amb un desplaçament total de més de 4 milions de passatgers anuals. La tercera línia és la de transport que, a través de les marques Autocars Julià, Autocars Nadal, Direct Bus i Julià Premium, està especialitzada en servei discrecional, servei regular, servei regular d'ús especial i autocars de luxe.

Això no obstant, en el pla de reconstrucció la companyia vol centrar esforços en noves línies d’activitat on ha entrat, dins de la política de diversificació, en els últims dos anys. Es tracta de la incorporació com a operador de línies de transport urbà i de turisme nàutic. El grup es va adjudicar (per mitjà de la UTE Monbús & Julià) el transport urbà entre Sant Boi de Llobregat i Barcelona, i el 2020 va adquirir el 51% de la marca This is Med, dedicada al lloguer de iots i organització d’esdeveniments corporatius a Barcelona, la Costa Brava i Balears. “Farem créixer This is Med fent-la arribar a noves destinacions”, manifesta Adell, qui diu que se sent molt còmode amb aquesta participació accionarial i "no preveiem canvis".

Grup Julià celebra el 90 aniversari

“Seguim oberts a les oportunitats que puguin sorgir, sempre dins del segment del turisme i el transport, entre altres coses, perquè són àrees d’activitat que estan en ple procés de transformació pel canvi d’hàbits dels ciutadans, els turismes i per la transformació verda”, corrobora Adell, net d’una de les sagues familiars que van fundar el grup ara fa 90 anys, i que després de la crisi de 2001 va ser la família accionista que es va quedar amb el cent per cent de la companyia, el 2005.

Amb motiu d’aquesta efemèride, José Adell Antonio, president del grup, recorda que “en aquests 90 anys, el Grup Julià ha evolucionat a mesura que avançava el país i ha hagut de fer front a importants dificultats, però ha sabut adaptar-se a les noves necessitats de la societat i d’un sector en contínua transformació. Aquest aniversari és tot un orgull que volem celebrar i agrair amb tot l’equip humà que forma o ha format part de la companyia”. Per la seva part, José Francisco Adell, conseller delegat, ha afegit que “el Grup Julià assoleix aquest aniversari posicionat com una de les empreses de referència del sector turístic receptiu i del transport de passatgers fidel als seus reptes fundacionals: la seguretat dels seus clients, la qualitat dels serveis oferts i la innovació constant”.

Els orígens de la companyia es remunten a 1933, any en què es va fundar Autocares Julià gràcies a l’impuls emprenedor de quatre joves que van saber veure una oportunitat de negoci en les dificultats dels equips de futbol i els seus seguidors per a desplaçar-se als camps contraris, així com d’escoles i entitats culturals per cobrir les seves necessitats de mobilitat.

Va ser amb el canvi de segle i el posicionament accionarial de la família Adell que el grup va iniciar una segona fase d’internacionalització. Amb la creació de la divisió d’autocars turístics, City Tour, que ja operava en l'àmbit estatal a Barcelona, Madrid i des del 2013 a Sant Sebastià, la seva activitat internacional s’estén a Mèxic (des de 2001 amb la marca Turibus), San Francisco (2014), Londres (2015), Roma (2016) i Tànger (2018).