Les grans empreses de papereria i material escolar que operen a Espanya s'han unit en una associació sectorial per defensar el que consideren "les necessitats del sector", una reivindicació que passa, primerament per reclamar un IVA reduït per al material escolar que ara està gravat amb el tipus màxim del 21%. Aquest és una de les raons principals que han instat a la creació de la primera Associació del Sector de la Papereria que ha quedat formada per 13 empreses, entre fabricants i distribuïdors d'arreu d'Espanya, que sumen una facturació de 500 milions d'euros. Es tracta d'Abacus, Hamelin Brands (Oxford & Pelikan), STABILO International, Carioca, Folder Papelerías, UHU Pegamentos, Bureau Vallée, Disnak, Grafoplás del Noroeste, Distrisantigago Papelería, Avante PL7, Mitsubishi Pencil España, Lamela Logistica - Scribere & Discere. 

Actualment, les compres dels llibres de text, blocs de dibuix, llibres de vacances, mapes i àlbums estan sotmesos a un 4% d'IVA, però la resta de material té aplicat un 21%. Són els materials d'usats a classes de treballs manuals, com ara plastilina, trempes o ceres plàstiques, o els materials d'altres classes de diverses matèries educatives que es fan servir a l'escola i a les llars, com ara els quaderns, els recanvis, els folres de llibres, els blocs d'exàmens o els compassos; també els lapis, bolígrafs o gomes d'esborrar així com calculadores, tisores escolars i regles. Aquests productes estan gravats a Espanya amb un 21% de l'impost del valor afegit (IVA) des del 2012, quan el govern espanyol va fer una revisió a l'alça d'aquest impost per a diversos articles i, en el cas del material escolar va passar del tipus superreduït del 4% al tipus general màxim del 21%. 

La reducció de l'IVA del material escolar és ara el seu repte principal, als quals se sumen la incentivació de l'ús de materials i tècniques de creació analògiques o la lluita per l'obtenció de subvencions, exportacions o altres dinàmiques dins del teixit empresarial. L'Associació està liderada per Josep Buixeda, director general de Hamelin Brands per a Espanya, Portugal i Amèrica, que ha explicat que treballaran conjuntament “pel desenvolupament del sector, la defensa dels interessos dels membres així com generar espais de trobada, participar en projectes, establir relacions de cooperació i col·laboració o promocionar serveis”.

El futur congrés de la papereria, el 2025

Entre el conjunt d'altres línies d'acció principals, l'associació neix amb l'objectiu de fer promoció del món analògic, de les arts, la creativitat o el paper, i el creixement i defensa del sector mitjançant l'obtenció de subvencions, exportacions o altres dinàmiques dins del teixit industrial. En relació amb això, Buixeda ha revelat els que seran els seus pròxims moviments: captació de socis, llançament de la web i selecció de gerent, per a poder donar pas a futures accions com a organització de congressos -planejats ja per al pròxim octubre de 2025- o la creació d'un informe anual del sector de la papereria, entre altres. A més, l'associació té pendent també la ubicació definitiva de la seu, que serà Barcelona o Madrid.

Provisionalment, estan instal·lats a Barcelona des d'on actuarà, ara per ara, la nova junta directiva configurada per: Alejandro Rey de Distrisantiago, que serà el vicepresident; Antonio Mínguez de STABILO, que assumirà els rols de secretari i Juan José De Salavert de Disnak, que serà el tresorer de l'associació. Pel que fa als vocals, assumiran aquests càrrecs José Antonio González, d’Abacus, responsable de màrqueting i comunicació dins de l'associació; Rafael Fernández de Grafoplás i responsable de l'àrea d'administracions públiques i subvencions; i Robert Iglesias, de Folder, que assumirà el càrrec de responsable de l'àrea de prospecció i activació d'associats.