Nou ERTO a la fàbrica d'Almussafes (València) de Ford. La direcció de la companyia automobilística i UGT, el sindicat majoritari a la fàbrica, han acordat establir a partir d'aquest dimarts un nou Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) fins al 28 de març, per adaptar-se a les baixades de producció a la factoria.

Aquest ERTO contempla aturades en el torn de tarda de les plantes de vehicles des del 13 de febrer fins al 28 de març, que no podrà afectar a més de 500 treballadors diaris i en el qual, amb caràcter general, ningú no haurà d'estar més de 16 dies feiners en el ERTO. En la planta de motors, s'ha establert aturades completes els dies 13 i 19 de febrer i 4 de març, segons ha detallat UGT en un comunicat.

Les condicions econòmiques d'aquest expedient seran les mateixes que en els ERTO anteriors: 80% del salari real i 100% de pagues extres, gratificació especial, vacances i antiguitat. D'aquesta manera, la direcció de l'empresa ha contemplat les condicions exposades per part d'UGT durant les negociacions quant a les dates i nombre d'afectats diàriament.

Per al sindicat, l'excedent de mà d'obra "només pot estar vinculat a un problema puntual per falta de producció prevista i no per excés de personal". Per això, el sindicat majoritari només estava disposat a acceptar la data del 28 de març com a últim dia de l'expedient.

Reajusta la seva producció a falta d'inversió

"El que pugui succeir després, dependrà de la reunió que mantinguem per part d'UGT amb la cúpula directiva de Ford a nivell mundial", que tindrà lloc a l'abril i en la qual els representants dels treballadors posaran sobre la taula el compromís adquirit per la multinacional amb la plantilla en l'Acord per l'Electrificació, "sobre el qual han de respondre".

La fàbrica valenciana va ser el 2022 l'elegida per Ford per produir la seva nova plataforma de vehicles elèctrics a partir de 2025, una decisió que assegurava la càrrega de treball en els propers anys i que va portar a un acord amb UGT perquè el nou conveni de la companyia, firmat l'abril d'aquell any, recollís mesurades salarials i de flexibilitat condicionades a l'electrificació. L'adjudicació a Ford no va evitar que s'hagués de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors.

Mentre no s'inicien les inversions, el calendari previst de les quals ja va retardat, segons ha advertit en diverses ocasions el sindicat, la fàbrica ha hagut d'ajustar la seva producció davant de la reducció de vendes. Aquest any Ford Almussafes deixa de fabricar la furgoneta Transit i l'únic model fins a l'arribada dels nous elèctrics és el Kuga.

Al gener la firma automobilística va presentar la nova versió d'aquest model fabricat en la planta de Ford d'Almussafes. La fàbrica valenciana porta encadenant diferents ERTO diversos anys i va prorrogar l'últim expedient fins a 30 de juny de 2023 a causa de la inestabilitat en el subministrament de semiconductors i components derivats.