Foment del Treball celebra aquest dilluns que el Govern de la Generalitat hagi decidit ampliar l'Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona El Prat, gestionat per Aena. La patronal que lidera Josep Sánchez Llibre recorda que va ser "la primera entitat econòmica i social del país que va posar en relleu la necessitat imperiosa de fer efectiva l'ampliació" d'aquest aeroport, pel qual l'any passat van passar un total de 55 milions de passatgers, sent el segon més transitat després del de Barajas, que va rebre 66 milions de persones.
En un comunicat, Foment valora molt positivament que el Govern de Salvador Illa proposi l'allargament de 500 metres de la tercera pista amb l'objectiu d'incrementar la capacitat operativa de la infraestructura i afavorir la connexió amb rutes de llarg radi i abast. I que presenti aquesta mateixa setmana una proposta tècnica per a l'ampliació de l'aeroport d'El Prat.
"Es tracta del projecte més important per a l'economia catalana per als propers deu anys, cal fer-ho com més aviat millor, i felicitem el president Illa per la seva iniciativa, malgrat que potser ve una mica tard", destaca Sánchez Llibre, que posa en relleu que Foment ha promogut una agenda favorable per a l'assoliment d'aquesta mesura.
En concret, destaca que la patronal "com sempre, ha estat un actor de diàleg i també un element proactiu en el debat públic". Prova d'això va ser la creació de la Comissió per a l'Ampliació de l'Aeroport que va ser constituïda el setembre de 2022 amb l'objectiu de definir un model aeroportuari per a Catalunya i va presentar les seves conclusions el 23 d'octubre de 2023.
Durant més d'un any, la comissió presidida per Lluís Moreno (vicepresident de Foment i president de la Càmbra de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC)) va reunir 49 membres de diversos àmbits, incloent experts en infraestructures, medi ambient, mobilitat, turisme i economia. Aquesta comissió va analitzar diverses opcions tècniques i va presentar 11 propostes amb l'objectiu de convertir l'aeroport del Prat en una infraestructura més sostenible i ecològica.
Aquestes propostes buscaven duplicar les connexions intercontinentals, passant de 40 a 80, i millorar la capacitat operativa de l'aeroport, minimitzant l'impacte ambiental, especialment sobre la llacuna de la Ricarda. Sota aquest paraigua es va coordinar la compareixença de ponències de tècnics en aeronàutica i transports, experts mediambientals i de sostenibilitat, i representants dels ajuntaments afectats, de la Diputació de Barcelona, del Govern de la Generalitat, del Govern espanyol, i de les principals companyies aèries internacionals i que operen a l'aeroport de Barcelona, centres docents, universitats públiques i privades, i Fira de Barcelona, entre altres institucions.
2.000 milions d'inversió
La proposta que defensa el Govern de la Generalitat preveu una intervenció sobre el costat oest de la pista, minimitzant l'impacte sobre la llacuna de la Ricarda, un espai natural protegit. Asímismo, el Govern treballa en un paquet de compensacions ambientals ambicioses per garantir la sostenibilitat del projecte.
El pla inclou una inversió estimada de 2.000 milions d'euros, que també cobriria la modernització de la terminal T2 i actuacions en matèria d'accessibilitat. Aquesta iniciativa s'emmarca dins d'una estratègia de consens institucional i diàleg amb l'Estat, Aena i els agents socials i econòmics.