El Circuit Barcelona-Catalunya, més conegut per circuit de Montmeló, negociarà amb Fira de Barcelona per aprofitar les seves instal·lacions, inclosa la pista de competicions de motor, per a congressos i esdeveniments firals. El Consell Executiu de la Generalitat ha autoritzat aquest dimarts que es negociï la utilització d’aquest recinte per a activitats que no tenen res a veure amb la Fórmula 1, els grans premis de Moto GP o altres proves de velocitat, si bé confia que se seguiran disputant a Montmeló.

Aquesta autorització per ampliar els usos del Circuit Barcelona-Catalunya arriba en un moment en que està en dubte la continuïtat de la Fórmula 1 a partir de 2026 després que, el gener passat, es confirmés que Madrid acollirà des d’aquell any el GP d’Espanya.

En l’acord del Govern de la Generalitat, titular del circuit, s’autoritza a “negociar i concretar” les condicions d’un contracte d’arrendament de negoci per a que Fira de Barcelona pugui explotar les instal·lacions de Montmeló. Amb això, es pretén treure més rendiment econòmic a aquesta infraestructura.

En un comunicat, el Govern precisa que aquesta decisió s’emmarca en el Pla estratègic d’aquest circuit, aprovat a l’octubre del 2022, que estableix la voluntat de millorar l’eficiència en la gestió, reforçar l’aposta per la digitalització, esdevenir una referència en matèria de sostenibilitat, intensificar l’arrelament territorial i diversificar l’activitat.

Aprofitar les instal·lacions

L’objectiu del Govern és “optimitzar l’explotació de les instal·lacions” perquè deixi de ser un equipament exclusivament concebut al voltant de les grans competicions de motor, a través de “nous models de negoci relacionats amb les fires i els congressos, l’oci saludable, els grans esdeveniments musicals i culturals, i la indústria de la mobilitat sostenible”. En aquest sentit, assenyalen que Fira de Barcelona pot contribuir a aconseguir-ho precisament per ser un “motor econòmic i social” i “una de les millors plataformes per als negocis”.

Des del Govern es precisa que aquest eventual contracte d’arrendament no afectarà els actius ni tampoc la titularitat dels contractes de Fórmula 1 i MotoGP, que seguiran sent propietat de Circuits de Catalunya.  D’altra banda, confien que l’aprofitament del circuit per a altres usos contribueixi a “equilibrar el balanç de l’empresa i capitalitzar les aportacions realitzades” per la Generalitat i l’empresa pública Avançsa durant els darrers anys. D’aquesta manera s’incrementarà la participació social de la Generalitat fins al 85% de Circuits de Catalunya, l’empresa gestora.

En els últims tres anys, la Generalitat ha invertit 25 milions d’euros per a que la Fórmula 1 es quedi a Montmeló més enllà del 2026. Calculen que aquesta competició genera un impacte econòmic en el territori de 112 milions d’euros.