Un grup inversor liderat pel family office amb seu a Andorra, Systema Capital, ha invertit 15 milions d'euros en la creació d'una plataforma legal de reclamacions, dirigida al segment empresarial, per a la reclamació per danys al càrtel de cotxes, que la justícia ja va avalar com un pacte anticompetència entre els grans fabricants d'automòbils per augmentar el preu dels vehicles venuts de febrer de 2006 a l'agost de 2013. Els inversors, experimentats en els anomenats litigation funding, ja que el 2019 van actuar contra el càrtel de camions a Europa, insten les empreses amb flotes de vehicles —adquirits durant aquest període— a presentar una demanda, amb àmplies garanties de guanyar-la i obtenir una indemnització de com mínim 3.000 euros per vehicle. Systema Capital estima assolir la representació d'uns 100.000 vehicles a tot Espanya, per la qual cosa el litigi podria saldar-se amb una indemnització global de 300 milions d'euros, a Espanya. Per al procés, Systema Capital ha sumat interessos amb Allura & Peimondt, companyia legaltech especialitzada en litigació massiva i propietària del portal recuperatudinero.com. Fins ara, prop de 50 empreses, amb una flota conjunta de 20.000 vehicles, han decidit iniciar els tràmits a través de la plataforma.

El projecte es va gestar el 2021, després que el Tribunal de Justícia ratificarà les sentències anteriors, que el 2015 van derivar en una sanció administrativa de la Comissió Nacional de Mercats i la Competència (CNMC), per import de 171 milions d'euros, per a un conjunt de 25 marques: Alfa Romeu, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lancia, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen, Toyota i Volvo. A més, el projecte es va validar el 2022 quan el Tribunal de Justícia Europeu va dictaminar que el termini per reclamar els danys d'un càrtel és de 5 anys, termini que s'ha de comptar des que la resolució administrativa que va declarar l'abús és confirmada pels tribunals. Segons aquest raonament, les reclamacions dels afectats pel càrtel de cotxes estarien en termini fins a 2026. Això va desencadenar una allau d'entitats i despatxos legals iniciant demandes contres les marques, però "la diferència és que la nostra plataforma es dirigeix principalment al segment empresarial", reconeix Manel Espinosa, soci fundador i director d'Allura & Peimondt. Admet que, ara per ara, existeixen més de 500 sentències favorables de jutjats del mercantil i de primera instància a demandes de persones individuals i, molt majoritàriament, estan estimant parcialment els danys. "Això passa perquè molts dels afectats no van poder aportar un informe pericial amb la qualitat requerida i llavors l'obtingut són estimacions judicials de dany inferiors al percentatge que es podrà aconseguir a través del nostre litigi, perquè amb la firma de consultoria PQAXIS, s'està ultimant l'informe pericial de cada cas d'acord amb les pautes de la Guia de Quantificació de Danys de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), publicada el 2023, que governa la metodologia per a l'avaluació dels danys i la seva objectivació; i que és de gran ajuda per als jutges", afegeix.

S'estima que a Espanya podrien arribar a ser afectats uns 10 milions de vehicles adquirits entre febrer de 2006 i agost de 2013, els compradors del qual van pagar un sobrepreu d'entre el 10% i el 15% a conseqüència d'un acord realitzat fora de la legalitat pel 91% de les marques que operen al mercat espanyol, que van compartir informació per fixar el preu dels cotxes venuts al país. Espinosa reafirma com de provat queda el pacte si s'analitzen les estadístiques de venda de cotxes a Espanya, durant els anys de la crisi econòmica, i es comparen amb les dades de mercats com el francès. "Mentre que a Europa la recessió va provocar un descens en la compra de cotxes i, en conseqüència, una baixada dels preus, a Espanya, hi va haver menys compres, però a preus alts", afirma i argumenta que "les marques van optar per vendre menys, però mantenir marges alts", un aspecte que segons ell va quedar provat amb els informes judicials que mostren com les marques compartien informació sobre preus, promocions... De tal manera, que els vehicles de fins i tot 3.500 kg es venien per uns 22.000 euros de mitjana.

La plataforma, oberta també a particulars, permet als usuaris verificar si poden ser un dels afectats introduint la matrícula del seu cotxe. A partir d'allà es requereix que aportin els documents necessaris per verificar que la seva compra està afectada pel pacte de preus. Posteriorment, els professionals d'Allura & Peimondt iniciaran tots els tràmits. "Estalviem temps i diners als afectats que no han de desemborsar cap quantitat de diners durant tot el procés", afegeix Espinosa. "Únicament hauran d'abonar un percentatge sobre la indemnització, en cas de guanyar la demanda", concreta. Per la seva part, Iván Comerma, soci de Systema Capital, insisteix en la importància de poder avalar "amb qualitat" el peritatge per demostrar els danys que s'ha causat als afectats.