Tecnologia, intel·ligència artificial i internacionalització. Aquesta és la recepta que ha portat Exoticca a facturar prop de 300 milions d'euros en poc més d'una dècada i en quatre anys preveu triplicar la dada i acariciar els 1.000 milions d'euros. L’empresa de grans viatges online, fundada a Barcelona l'any 2013, busca arribar als més de 900 milions d'euros de xifra de negoci abans del 2029 i tancar aquest 2025 sent una empresa rendible. Així ho explica Lluís Vidal, director d'operacions del negoci, que calcula que després de 10 anys basant-se en un model de creixement i expansió, ara el que busquen és posar en valor la tecnologia, l'automatització i reforçar l’aposta per la IA i els sistemes de recomanació per tenir una companyia "altament eficient i escalable"

Després d’una etapa inicial centrada en el creixement, Exoticca ha posat el focus en la rendibilitat. "Volem un negoci escalable i sostenible", apunta el COO, que recorda que la firma vol liderar la digitalització dels viatges de llarga distància, un segment tradicionalment manual i poc tecnològic, amb un sistema operatiu propi i una aposta per la IA. "El nostre objectiu no és fer viatges a mida, però sí oferir un nivell de personalització molt alt", indica Vidal. Per aquest motiu, des de la firma treballen de manera paral·lela amb l'eficiència operativa i les automatitzacions perquè el negoci sigui rendible, eficient i escalable

Noves línies de negoci a Exoticca

La companyia ha aconseguit digitalitzar l’experiència de viatge --des de les excursions, vols, serveis... i fins a 30 components per viatge--  i, al mateix temps, proporciona tecnologia a tercers per facilitar la venda de viatges en línia, la qual cosa ha obert les portes a nous usuaris. "Nosaltres ja hem digitalitzat completament la compra de grans viatges i fa un temps vam veure que era un tipus d'experiència més immediata i convenient per al viatger, que podíem oferir a altres agències més tradicionals", argumenta. D'aquesta manera, el 30% de la facturació d'Exoticca ja prové d'aquesta línia de negoci i Vidal no descarta que a la llarga la xifra sigui major. "No mirem que una línia de negoci superi l'altra, sinó que es puguin retroalimentar i que aquests usuaris que busquen grans viatges puguin tenir una experiència més digital i immediata gràcies a la nostra tecnologia", destaca. 

En conseqüència, Exoticca s'ha proposat ser el líder global en el connected trip (el viatge connectat), el que representa gestionar viatges complexos amb múltiples components interconnectats i sincronitzats en temps real. "Exoticca té aquesta visió des d’un inici, de forma que ja duem anys d’avantatge als nostres competidors. El camí alternatiu escollit per les grans empreses de viatges online és anar digitalitzant cadascun dels verticals progressivament. Nosaltres hem apostat per la digitalització del paquet complet des d’un inici, fet que ens dona un avantatge en haver solucionat mitjançant la tecnologia tots aquells problemes que sorgeixen quan es prova d’escalar les operacions amb tota la complexitat de cop", defensa el director d'operacions de l'empresa. 

Amb 70 destinacions actuals i una previsió de créixer progressivament fins a 90 destinacions en els pròxims mesos, la prioritat ara és consolidar-se en els mercats estratègics d'Exoticca com Mèxic, els EUA i Canadà i ampliar quota als països on ja es troben presents. "Volem créixer en geografies de forma selectiva, mentre apostem per seguir millorant la  qualitat, servei i la flexibilitat cap als nostres clients". 

Eficiència, automatització i tecnologia

L'agència especialitzada en la digitalització de grans viatges va arribar a un acord de finançament de 25 milions d'euros amb BBVA Spark, la divisió d'aquesta entitat financera que ajuda a créixer a les start-ups. Un nou finançament que es va complementar amb la ronda d'inversió de 60 milions d'euros tancada fa menys d'un any i liderada per Quadrille Capital, elevant la ronda fins als 85 milions d'euros per invertir en tecnologia i creixement. 

A la companyia hi va haver un canvi de rumb l'any 2018, moment en el qual es va incorporar Vidal com a COO i Pere Vallès va assumir el càrrec de conseller delegat en substitució de Jesús Rodríguez, fundador i president d'Exoticca. Va ser en aquell moment quan van decidir posar el focus en la tecnologia i la internacionalització, sobre la base construïda anteriorment pel fundador.