La Comissió Federal de Comerç (FTC) i els fiscals generals de disset estats dels Estats Units han presentat aquest dimarts una demanda contra Amazon després d'acusar-la de mantenir "il·legalment el seu poder de monopoli" mitjançant la degradació de l'experiència de compra per a clients i empreses. En la seva denúncia acusen el gegant del comerç per internet de mantenir "il·legalment" un poder monopolista mitjançant múltiples pràctiques contràries a la competència. "Amazon és [un agent] monopolístic i explota els seus monopolis de manera que compradors i venedors paguen més per un servei de pitjor qualitat", ha afirmat la presidenta de la FTC, Lina Khan.

La demanda presentada aquest dimarts al·lega que Amazon viola la llei "no només perquè és gran" sinó perquè té una conducta "exclusionista" que "evita que els seus competidors actuals puguin créixer o que emergeixin competidors nous". ​Així mateix, la companyia ha estat demandada per forçar els oferents presents a la plataforma a fer ús dels seus serveis logístics i de lliurament per aconseguir un millor posicionament dels seus productes al web. D'altra banda, les empreses que ofereixen els seus productes amb preus més baixos en altres portals són "castigats".

"Amazon bloqueja la competència"

​Igualment, Amazon imposa taxes prohibitives a les "desenes de milers d'empreses que no tenen cap altre remei que recórrer a Amazon per romandre obertes". En aquest sentit, tenint en compte les diferents modalitats de tributs, les firmes que es valen de la plataforma han de "pagar prop del 50% dels seus ingressos totals" a la companyia de Jeff Bezos. "El patró continu de conducta il·legal d'Amazon bloqueja la competència, la qual cosa li permet exercir un poder de monopoli per inflar els preus, degradar la qualitat i minar la innovació per als consumidors i les empreses", ha resumit el comunicat de l'organisme regulador.

"Mitjançant l'impediment de la competència en matèria de preus, selecció de productes i qualitat i evitant que els seus actuals o futurs rivals accedeixin a una massa crítica de compradors i venedors, Amazon s'assegura que cap rival no pugui amenaçar el seu domini", assenyala la FTC. Afegeix que les "argúcies de llarg abast" de la companyia tenen un impacte de "centenars de milers de milions de dòlars en vendes cada any" sobre més de cent milions de compradors.

Per la seva part, el responsable de l'Oficina de Competència de la FTC, John Newman, ha explicat que Amazon ha fet ús del seu poder per disparar els preus que havien de pagar els consumidors nord-americans i carregar tarifes "altíssimes" a centenars de milers de venedors online que utilitzaven aquesta plataforma. Per a Newman, "rarament" en la història de les lleis antimonopoli dels Estats Units una demanda com la presentada té tant "potencial de fer-ne tan bé a tanta gent" en cas de prosperar.

Última investigació

El juliol passat, la Comissió Europea va obrir una investigació "en profunditat" contra Amazon després de la seva adquisició d'iRobot, empresa darrere dels aspiradors Roomba, pels avantatges que la transacció podrien donar a la primera a l'hora de "restringir" la competència al mercat d'aspiradors autònoms alhora que "reforça la seva posició com a proveïdor de mercat".

Segons les indagacions preliminars de l'organisme, l'adquisició "podria" permetre que Amazon limiti la competència en impedir o dificultar la comercialització d'aspiradors rivals al seu web, o mitjançant la restricció de la compatibilitat d'aquests amb altres dispositius domèstics, com Alexa.