El sports-tripping va arrasar el 2024 gràcies a esdeveniments com els Jocs Olímpics o l'Eurocopa, però continua creixent amb força aquest 2025. Aquest tipus de turisme va créixer un 10% l'any passat, segons la plataforma de reserves Booking.com. Però aquest nou any ve encara més fort, segons un estudi realitzat per l'hotelera Hyatt, on es destaca que un de cada tres espanyols ho considera "un dels plaers més grans de la vida".
I és que, des que els hàbits de vida saludable i l'esport s'han instal·lat en la societat, aquesta tendència de viatges està arrasant. Però, què és exactament el sports-tripping? Aquest tipus de turisme, no només consisteix a viatjar per assistir a esdeveniments esportius en directe. En els últims anys s'ha estès el concepte i inclou també el turista que viatja per participar en un esdeveniment esportiu, sobretot en maratons i carreres. I que després aprofita per quedar-se de vacances i visitar la ciutat uns dies.
A Espanya aquesta tendència està en auge, segons un estudi realitzat per Hyatt, un de cada tres enquestats ho considera "un dels plaers més grans de la vida". En concret, un 31% dels espanyols assegura que planificaria les seves vacances entorn d'una cita esportiva pròpia o de tercers. Viatjar per assistir o participar en esdeveniments esportius en directe, per tant, s'ha consolidat com una pràctica a l'alça entre els ciutadans espanyols.
El futbol continua sent l'esport que més turisme mou
Hyatt, que ha analitzat les preferències dels viatgers davant de l'auge del turisme esportiu, detalla que els espanyols que s'identifiquen amb aquest perfil de viatger esportiu realitzen una mitjana de quatre desplaçaments a l'any relacionats amb l'esport, i preveuen participar en almenys sis esdeveniments durant els dotze mesos vinents. El sports-tripping reflecteix així l'interès creixent per part dels aficionats no només a seguir l'esport, sinó a convertir-lo en eix del seu lleure i desplaçaments.
Les dades mostren una consolidació d'aquesta pràctica com a part del model de lleure actual. El futbol, això sí, continua sent l'esport amb més capacitat de mobilització. Competicions nacionals i internacionals, així com la selecció espanyola, continuen atraient milers d'aficionats. No obstant això, el running es posiciona com la segona opció més rellevant, amb milers de corredors que participen en maratons i carreres a grans capitals internacionals.
El ciclisme i el tennis completen el rànquing, amb una comunitat de seguidors que cada any es desplaça per seguir etapes en directe o assistir a tornejos de renom. Aquests viatges, a més del seu component esportiu, permeten als aficionats conèixer altres ciutats, la qual cosa incrementa l'atractiu turístic general d'aquests esdeveniments.
De fet, un 26% dels enquestats afirma que fa turisme actiu. És a dir, viatja per veure i practicar esport, a més d'assistir com a públic, així incorpora activitats físiques a les seves escapades, alhora que comparteix moments de lleure amb amics o familiars.
L'estudi també assenyala que un de cada quatre viatgers participa de forma directa en esdeveniments esportius quan visita altres destinacions, ja sigui en carreres populars, maratons o competicions amateur. Aquesta motivació respon tant a objectius personals com al desig de compartir experiències esportives en comunitat.
Com és d'important l'hotel en aquests viatges?
D'altra banda, l'hotelera Hyatt destaca que el paper de l'allotjament també adquireix una dimensió estratègica per a aquest tipus de viatger. Segons les seves dades, un 50% escull el seu hotel en funció de criteris relacionats amb l'esdeveniment.
Però a més, un 30% prioritza la proximitat als recintes esportius o al centre de la ciutat, un 20% valora que a l'hotel s'allotgin esportistes o equips, i al voltant del 18% té en compte la proximitat a fan zones o l'oferta de serveis complementaris com la restauració.