La terminal intermodal de València-Font de Sant Lluís, el node logístic clau en la interconnexió per al transport ferroviari de mercaderies en ample estàndard entre el Port de València i la frontera francesa a través del corredor mediterrani, tindrà capacitat per operar 150.000 Unitats de Transport Intermodal (UTI) i fins a 2.600 trens de mercaderies a l'any. Segons destaca Adif, promotor d'aquest node logístic que serà explotat en règim de concessió per Grup Alonso, es tracta d'una capacitat operativa "formidable" que significa un "abans i un després" en les infraestructures de transport de la Comunitat Valenciana i que suposa un projecte estratègic per reforçar el transport de mercaderies a Espanya i, en especial, per al futur corredor mediterrani.

Els detalls d'aquesta infraestructura han estat presentats aquest dimarts a la seu del Port de València, on desenes de representants de les empreses que formen la comunitat portuària han assistit a la presentació que han realitzat José Luis Soria, gerent de l'àrea Est de Serveis Logístics d'Adif; i Jorge Alonso, president i CEO de Grup Alonso. La terminal intermodal suposa una inversió per part d'Adif de més de 35 milions d'euros i serà operativa en poc més de dos anys, després de l'estiu de 2025.

A més d'aquesta terminal, el nou node logístic comptarà amb altres àrees com una zona immologística amb naus per al tractament de la càrrega i activitats complementàries al transport i serveis auxiliars per al personal, una àrea comercial i un aparcament de vehicles pesants. Disposarà de cobertura 5G, la qual cosa permetrà la prestació de serveis logístics avançats, amb una automatització parcial o total, i la gestió intel·ligent del tràfic de mercaderies.

Grup Alonso, com a companyia explotadora per un període de concessió de 14 anys prorrogables uns altres 6 anys més, focalitzarà el seu treball en la comercialització de la terminal, entre altres funcions. Jorge Alonso, president i CEO de Grup Alonso, ha ressaltat que l'objectiu és aconseguir que Font de San Luis sigui una terminal intermodal "flexible, moderna, innovadora, en definitiva, del segle XXI". "El nostre objectiu és oferir als nostres clients tots els serveis possibles per a tota mena de mercaderies dins de la mateixa terminal", ha destacat el directiu, qui ha ressaltat que la terminal estarà preparada per combinar trens de fred i sec, ja que disposarà de magatzems preparats per a ambdós tipus de mercaderia, un taller per a reparació de contenidors i semiremolcs, torres de fred i un edifici d'administració. L'accés i la sortida estaran automatitzats.

La comercialització i explotació de la parcel·la immologística quedarà en mans de València Plataforma Intermodal (VPI), la societat de l'Autoritat Portuària de València (APV) que comercialitza àrees logístiques com la ZAL. Joan Calabuig, president de l'APV, ha afirmat que el projecte de l'estació intermodal de Font de Sant Lluís és clar exemple de col·laboració institucional entre administracions local, autonòmica i central i de model de gestió pública privada.

Valenciaport té compromesos 15 milions d'euros per a aquesta iniciativa, que s'emmarca en el seu pla de descarbonització, i forma part al seu torn de l'estratègia ferroviària de l'APV dotada amb 240 milions d'euros i que ha posat en marxa actuacions com l'Autopista Ferroviària Madrid-València-Portugal, primera iniciativa d'aquest tipus a Espanya i que té per objectiu fonamental pujar els camions al tren, descongestionant la carretera.

35 milions d'inversió inicial

El node de València-Font de Sant Lluís forma part de la Xarxa Transeuropea de Transport i suposa una inversió per part d'Adif de més de 35 milions d'euros. El seu desenvolupament és possible gràcies al conveni entre el Ministeri de Foment, la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de València, Adif, Ports de l'Estat i l'Autoritat Portuària de València (APV). La gestió de la terminal es realitza per mitjà de la constitució d'una Societat Mercantil Estatal, participada per Adif i l'Autoritat Portuària de València, que ha atorgat la concessió a l'empresa valenciana Grup Alonso. Aquest enclavament logístic completarà al Port de Vàlencia i està vinculat al desenvolupament de la seva Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), a més de trobar-se al costat de Mercavalencia.