La consellera delegada de Bankinter atribueix la mala fama que té el sector bancari als polítics i la premsa. "En el dia d'avui, 12 anys més tard, continuem pagant els plats trencats del rescat a les caixes d'estalvi", destacava aquest dimecres María Dolores Dancusa en un encontre financer organitzat per IESE, on recordava que aquestes caixes ja han desaparegut i només queden les que van fer una gestió bona.

"Les que van fer una gestió nefasta, que, per cert, estaven a càrrec de polítics, van fer molt mal al sector i ens van ficar tots al mateix sac". La CEO de Bankinter creu que la societat no té en compte que els bancs sans no només no van participar del rescat, "sinó que contribuïm al rescat dels dipositants d'aquestes caixes i a la creació de Sareb a fons perdut".

L'executiva comentava que aquesta mala reputació del sector bancari "va entrar en ebullició en la crisi financera de 2008", un tema complex on "efectivament" una part de la banca va tenir problemes seriosos, però "la realitat és que es va posar a totes les entitats al mateix sac i no s'ha volgut distingir entre bancs i caixes", insistia. Segons el seu parer, es buscava un "culpable" i la banca era "idònia".

Dancausa dona per assegurança que la mala reputació del sector financer entre la societat té a veure "amb els mitjans de comunicació, i fins i tot amb el mateix Govern espanyol, que emet comentaris negatius sobre la banca." Per això, té clar que si prioritzés l'opinió personal dels clients, "la imatge seria molt millor". En aquest sentit, subratllava que en les crítiques al sector bancari "sempre s'ha posat molt més èmfasi en el dolent que en el bo, i això acaba calant en la societat i fa que la reputació sigui molt millorable".

Després d'aquesta defensa, la número dos de Bankinter acabava reconeixent que la banca ha comès alguns errors. "No hem venut productes dolents o tòxics, però sí que hem venut productes a clients no adequats". Sobre això ressaltava que el producte amb què més s'ha vist perjudicat Bankinter han estat les hipoteques multidivises en iens. "A alguns els ha anat molt bé, i als quals no, ja que se n'han anat a despatxos d'advocats que es dediquen a anar contra la banca, on ens posen com a malfactors".

María Dolores Dancausa també creu que "hi ha molt soroll mediàtic amb què la banca no tracta bé als grans". De nou, assegurava que no és el seu cas, perquè Bankinter rep la millor nota per part d'aquest col·lectiu, i apuntava que la culpa la tenen els polítics. "Als polítics els resulta fàcil donar la culpa del que passa a la banca, sembla que ven. I esmenten bancs amb noms i cognoms, però després quan em reuneixo amb diferents tipus de la societat espanyola sembla que l'opinió és diferent".

D'altra banda, la consellera delegada es declarava "enemiga" de crear noves autoritats, com la nova Autoritat de Defensa del Client Financer que vol crear el Govern espanyol. En aquest sentit, explicava que ja existeixen autoritats, com el Banc d'Espanya o la CNMV, però a més els clients bancaris poden acudir als serveis d'atenció al client de les mateixes entitats o als tribunals de justícia, si les seves queixes no són ateses. "La nova autoritat és redundant, no és necessària i generarà encara més confusió i reclamacions contra els bancs", assenyalava.