El comerç de proximitat té una nova oportunitat per adaptar-se a les canviants tendències del consumidor i visualitzar la importància de la botiga física, especialment en els centres històrics de les principals capitals catalanes. Seran 12 capitals de comarca les que s'han acollit al nou pla pilot impulsat pel Govern per analitzar l'oferta comercial que tenen, prendre mesures per reequilibrar-la i afavorir els canvis necessaris per donar resposta a una demanda que tendeix a les compres en línia.
La mesura s'afegeix a línia de préstecs de 17,9 milions d'euros per finançar inversions que afavoreixin el creixement i la competitivitat de les empreses del comerç, la restauració i serveis, que el Govern va posar en marxa fa pocs mesos.
D'Amposta a Figueres
El nou pla pilot s'ha presentat aquest dissabte amb la voluntat d’integrar la revitalització del comerç dins de la planificació urbanística dels municipis. La iniciativa, dotada amb 800.000 euros, preveu la creació d’instruments de planificació comercial i urbanística, com plans d’usos o altres eines de diagnosi prèvia, en una dotzena de municipis. En concret, les diverses actuacions es duran a terme a Amposta, Balaguer, Berga, Figueres, Igualada, Manresa, Olot, la Seu d'Urgell, Tortosa, Valls, el Vendrell i Vilafranca del Penedès.
En qualsevol cas, les mesures s'adaptaran a les necessitats comercials de cada zona i poder dissenyar estratègies adaptades a la realitat dels diferents municipis, després de dur a terme un mapa detallat del teixit comercial existent a fer una anàlisi qualitativa de l'oferta. Una altra opció és elaborar plans especials d'usos i activitats per garantir una oferta comercial equilibrada i que respongui a les necessitats reals del veïnat.
La prova pilot forma parc del Pla de Barris i Viles 2025-2029, i les subvencions es distribuiran amb imports d'entre 40.000 i 80.000 euros per desenvolupar l'eina que més s'ajusti a cada municipi. En paral·lel a l'ajuda econòmica, la Generalitat ha anunciat que habilitarà un espai cooperatiu per dissenyar actuacions conjuntes de dinamització comercial per promoure la col·laboració entre comerciants i l'administració.
El 15% del PIB català
El conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha fet una crida a "ser capaços d'absorbir allò que aporten les innovacions" i els "nous costums comercials", tot recordant que el comerç de proximitat dona feina a 500.000 persones a Catalunya i representa el 15% del PIB, segons informa l'agència de notícies ACN.
Durant la presentació del pla, el conseller Sàmper ha definit com una "amenaça" la comoditat que ofereix el comerç electrònic, "que et permet comprar unes sabatilles esportives des del sofà de casa mentre veus el futbol". "Això revoluciona la forma clàssica de comprar, però hem d'intentar fer veure la gent que és molt millor anar a una botiga de tota la vida i que el comerciant t'assessori", ha demanat als alcaldes i regidors dels dotze municipis presents aquest dissabte a la signatura del conveni entre els departaments d'Empresa i Territori per tirar endavant la prova pilot.
Al seu torn, la consellera Sílvia Paneque ha precisat que la implicació del seu departament en aquest pla se cenyeix a l'àmbit de la planificació urbanística per "complementar" l'assessorament que liderarà Empresa i Treball. Paneque ha vinculat les diverses polítiques d'habitatge que està impulsant el Departament de Territori a "l'activació econòmica dels barris".
"Cada solar que activem i cada habitatge que podem rehabilitar té implicacions que van molt més enllà de garantir quatre parets, ja que l'habitatge té molt a veure amb la regeneració d'espais urbans", ha defensat la consellera.