Aquest dimarts es reuneix la Comissió d'Assumptes Econòmics de les Corts que ha d'aprovar o rebutjar una esmena presentada per PDeCAT que estableix que un fabricant de cotxes a Espanya hagi d'indemnitzar un dels seus concessionaris si decideix rescindir-li de forma unilateral el contracte per vendre els seus models. En cas que aquest dimarts l'esmena continuï endavant, serà votada dijous vinent en el Ple del Congrés. Gerardo Pérez, president de la patronal de concessionaris d'automòbils, Faconauto, ha explicat aquest dilluns que els concessionaris fa molts anys que demanden que es reguli la relació entre les marques d'automòbils i les seves xarxes de distribució a fi d'equilibrar les forces entre uns i d'altres. Pérez ha denunciat que, actualment, els fabricants poden rescindir els contractes sense negociar amb el concessionari, sense indemnitzar-lo i, fins i tot, imposant el concessionari el comprador de la concessió, el que impedeix d'obtenir uns millors preus.

Per part seva, la patronal dels fabricants (Anfac) ha remès aquesta tarda en comunicat en el qual diu que no és cert que existeixi un buit legal. “A Espanya ja existeix una protecció als concessionaris, recollida pel Tribunal Suprem, que indica en quins supòsits s'apliquen anàlogament les indemnitzacions de la llei de contracte d'agència”, segons acord de la Sala 1a del TS de 10 de desembre de 2005. I remarca que existeix una normativa europea que obliga a un preavís de dos anys a qualsevol de les dues parts per a la cancel·lació o no renovació del contracte de concessió. La patronal dels fabricants igualment remarca que “no és cert que Espanya sigui una excepció en matèria normativa de les relacions contractuals. L'esmena pretén una solució i una legislació que només és present a Itàlia i Bèlgica. No és cert, per tant, que Espanya sigui l'excepció, sinó a l'inrevés, és Itàlia l'únic país que regula específicament aquest assumpte”.

És un lluita que ve de lluny. Ja el 2011 la llavors CiU va presentar un projecte de llei en el Congrés que encara que va comptar amb el suport de la majoria i l'oposició del partit del govern espanyol (PSOE), les Corts van decidir de forma excepcional i sense precedents deixar en suspens la tramitació, encara que amb un pacte previ de tots els grups de regular en el termini de sis mesos la relació contractual entre fabricants de cotxes i els seus concessionaris. "D'això fa ja dotze anys", es queixa Pérez. La idea era que ambdues parts, com socis que són, es posessin d'acord, una cosa que no es va produir. Així, el 2021 el PDeCAT va decidir presentar una primera esmena a la llei crea i creix a fi que es modifiqui la llei d'agències mitjançant una disposició addicional per introduir l'obligació que les marques indemnitzin els concessionaris en cas d'una rescissió unilateral de la relació contractual.

Un tercer intent

Però durant la tramitació de la llei crea i creix, els partits van comminar a Anfac (patronal dels fabricants) i Faconauto a negociar, per la qual cosa PDeCAT i Faconauto van optar per retirar l'esmena i obrir una negociació entre ambdues patronals. Tanmateix, Pérez ha ressaltat aquest dilluns que Anfac va al·legar que les rescissions contractuals són decisions individuals de cadascun dels seus associats, amb diferents sensibilitats, per la qual cosa no podia entrar a negociar una norma general. Davant d'aquesta posició, PDeCAT ha decidit presentar una nova esmena, en aquesta ocasió a la llei per la qual es crea l'Autoritat Administrativa Independent de Defensa del Client Financer per a la resolució extrajudicial de conflictes entre les entitats financeres i els seus clients, actualment en tràmit parlamentari.

Des de Faconauto han mantingut contactes amb tots els grups parlamentaris per obtenir el seu suport. Pérez ha remarcat en les seves encontres amb els partits polítics, d'una banda, que es tracta d'una regulació de mínims, ja que han renunciat a una llei més àmplia com la de 2011, i es conformen que s'estableixi l'obligació d'una indemnització en cas de rescissió unilateral de la marca. D'altra banda, el representant dels concessionaris entén que tots els grups polítics van estar d'acord que es regulés fa ja dotze anys i, els ha recordat tal compromís. No obstant això, el president de Faconauto ha reconegut aquest dilluns que, malgrat que tots han "mostrat sensibilitat" pel problema dels concessionaris davant de la decisió unilateral de la marca, cap no ha definit la seva posició per a aquest dimarts.

Per això fan una crida a tots els partits de forma "desesperada". "No exagero si dic que és la roda de premsa més important que he fet durant els sis anys que porto com a president de Faconauto", ha declarat. I ha insistit que Espanya es quedarà com un dels pocs països de la Unió Europea on no es regulin les relacions entre els fabricants de cotxes i els seus concessionaris. Itàlia ho ha aprovat recentment, segons remarca Pérez, i l'Assemblea francesa ho està debatent.

Amenaça electoral

Des de Faconauto han esgrimit reiteradament la inseguretat i incertesa que la falta d'una regulació està generant no només entre els propietaris dels 2.000 concessionaris que hi ha a Espanya; també entre les 152.000 persones que treballen de forma directa en les xarxes oficials de distribució, i el mig milió si se sumen els treballs indirectes. Pérez ha remarcat que no totes les marques s'estan comportant de la mateixa manera, ja que una majoria té una relació menys "tensa" amb els seus concessionaris. Però el president de Faconauto s'ha referit específicament a Stellantis (amb quatre fàbriques a Espanya), que el maig de fa dos anys va rescindir el contracte a un terç dels seus concessionaris a Espanya i, aquest maig, s'acabaria la relació contractual, la qual cosa en suposaria el tancament immediat. No obstant això, segons el president dels concessionaris, s'ha prorrogat un mes pel problema que generaria entre les xarxes de les marques del grup Stellantis.

Pérez ha assenyalat que el mig milió de persones que viuen de les vendes de cotxes estan molt preocupats pel que es juguen aquesta setmana en el Congrés. "No es tracta d'una amenaça, però, si no s'aprova, els farem saber a tots quins partits polítics han donat suport als concessionaris i els seus treballadors i quins no". En qualsevol cas, els concessionaris no estan posant en dubte la potestat de les marques de reduir el nombre de concessionaris, una cosa que Pérez ha remarcat que succeeix des de fa ja una dècada. Però si al tancament reben indemnitzacions, tindran la possibilitat de mantenir les seves portes obertes venent altres cotxes, inclòs segona mà, o amb negocis de mobilitat, per la qual cosa necessiten capital.