Cepsa construirà la planta d'amoníac verd més gran d'Europa al seu Parc Energètic de San Roque (Cadis). Amb aquesta operació, la companyia es llança a la conquesta de l'hidrogen verd a Europa, accelerant així la seva aposta per aquesta matèria amb una inversió que ascendirà a 1.000 milions d'euros. Es tracta d'un moviment que arriba després de l'anunci d'Iberdrola de construir la primera planta d'amoníac verd al sud d'Europa.

El projecte de Cepsa per reconvertir les seves refineries del negoci tradicional de la petroliera a aquesta estratègia per un vector per a la descarbonització com l'hidrogen verd s'emmarca dins l'impuls a la Vall Andalusa de l'Hidrogen Verd liderat per Cepsa. Amb una capacitat de producció anual de fins a 750.000 tones, que pot evitar l'emissió de tres milions de tones de CO₂, està previst que la instal·lació sigui operativa el 2027. Així mateix, suposarà la creació de 3.300 llocs de treball, entre directes, indirectes i induïts.

La Vall Andalusa de l'Hidrogen Verd, el projecte d'hidrogen verd més gran presentat a Europa -que tindrà una capacitat de producció de 2 gigawatts (GW)-, és la gran aposta estratègica de Cepsa, amb una inversió de 3.000 milions d'euros -als quals caldria afegir uns altres 2.000 milions per a una cartera de projectes renovables- i que suposarà la creació de 10.000 llocs de treball i una capacitat de producció de 300.000 tones d'hidrogen verd, la qual cosa evitarà l'emissió de sis milions de tones de CO₂.

Actualment, la companyia està desenvolupant l'enginyeria bàsica dels projectes i la gestió de permisos per a l'inici de la producció el 2026 al seu parc energètic de Palos de la Frontera (Huelva) i, el 2027, en el de San Roque (Cadis). Al costat d'aquesta inversió, el grup ha firmat aquest dimecres sengles acords de col·laboració amb la noruega Yara Clean Ammonia i la neerlandesa Gasunie per al subministrament d'amoníac verd i la distribució d'hidrogen.

Amb aquestes noves aliances, el grup accelera el seu paper protagonista al corredor marítim d'hidrogen verd entre el Nord i el Sud del Vell Continent a través dels ports d'Algesires i Rotterdam. L'aposta per aquest corredor estratègic ha estat beneïda pels Reis d'Espanya, Felip VI, i d'Holanda, Guillermo Alejandro, que han participat aquest dimecres en un acte amb autoritats d'ambdós països i empresaris europeus a Algesires (Cadis).

Al costat dels monarques, han assistit a l'acte la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera; el ministre de Política Climàtica i Energètica dels Països Baixos, Rob Jette; el president de la Junta d'Andalusia, Juan Manuel Moreno Bonilla; el president del Port d'Algesires, Gerardo Landaluce, i el director del Port de Rotterdam Internacional, René van der Plas, entre altres autoritats.

Primer corredor marítim d'hidrogen verd nord-sud d'Europa

En concret, l'objectiu d'aquests acords de la petroliera espanyola és promoure el primer corredor marítim d'hidrogen verd entre el Sud i el Nord d'Europa, connectant dos dels principals ports del continent, com són Rotterdam i Algesires.

Així, Cepsa suma a la seva estratègia dues aliances amb grups experts en hidrogen verd, com Yara Clean Ammonia, líder al sector de l'amoníac verd (derivat de l'hidrogen verd), i Gasunie, empresa holandesa capçalera en transport i infraestructures de gas, que connecta el Port de Rotterdam amb altres clústers industrials europeus a Alemanya, Holanda i Dinamarca.

El conseller delegat de Cepsa, Maarten Wetselaar, presenti així mateix en l'acte, va agrair als reis d'Espanya i dels Països Baixos el suport a una iniciativa empresarial que permetrà avançar en l'objectiu comú d'Europa de garantir l'autonomia del subministrament i aconseguir un sistema energètic neutre en carboni.

"Tots els europeus som al mateix vaixell, i hem de remar junts si volem gaudir d'una energia més accessible i neteja per deixar un món millor a les pròximes generacions. Espanya, i especialment Andalusia, té una gran oportunitat per liderar la transició energètica, descarbonitzant aquí la indústria i el transport, però també exportant energia sostenible a la resta del continent", va dir.

Acord per comprar i, posteriorment, vendre

Posteriorment, en roda de premsa, l'executiu de Cepsa va subratllar que aquest acord amb Yara Clean Ammonia passa per una cooperació comercial en la qual la noruega vendrà en aquests anys vinents a l'empresa espanyola amoníac, ja que encara "no té la seva producció pròpia i cal crear mercat", encara que una vegada que la multienergètica ja estigui generant la seva pròpia producció vendrà també al seu soci.

"Ambdues parts vendran amoníac u a un altre", va dir. Així mateix, va destacar que els fons europeus "són importants per donar viabilitat" a projectes d'escala per impulsar l'hidrogen verd, com aquesta planta a San Roque, encara que va recalcar que la intenció de Cepsa no passa per "esperar a aquests fons", encara que sí "fer-los coincidir amb el nostre calendari".

Aquest corredor entre el Sud i Nord d'Europa contribuirà a crear una cadena de subministrament d'energies renovables per descarbonitzar la indústria i el transport marítim, connectant la Vall Andalusa de l'Hidrogen Verd, la gran aposta de Cepsa en la seva estratègia per ser un player principal en la carrera per l'hidrogen verd, amb Rotterdam, que té una de les demandes més grans d'energia d'Europa.

Després d'arribar al port neerlandès, l'hidrogen verd pot distribuir-se a través d'hidroductes per arribar a un gran nombre d'indústries situades en el centre i nord del continent. Referent a això, el president de Port d'Algesires, Gerardo Landaluce, va apuntar el paper dels ports com a "solució" per a la descarbonització de l'economia.

Carrera per l'hidrogen verd

I és que la carrera per l'hidrogen verd s'ha accelerat per l'impacte d'una guerra d'Ucraïna després de la invasió per Rússia que va deixar en vista de la necessitat d'Europa de posar en un lloc predominant l'increment de la seva seguretat de subministrament energètic, així com la d'accelerar la transició energètica. En això, l'hidrogen verd i els seus derivats, com l'amoníac verd, s'han erigit en una solució per assolir aquests objectius dels països europeus.

D'aquesta manera, Cepsa avança en la pugna oberta per liderar l'hidrogen verd al sector empresarial espanyol. En aquest sentit, Iberdrola també va anunciar la construcció d'una planta d'amoníac verd a Huelva que suposarà una inversió de 750 milions d'euros, així com, aquest dimarts, un acord per subministrar hidrogen als Països Baixos en forma d'amoníac renovable a Terminal ACE -port de Rotterdam.

I és que les capacitats d'ACE Terminal confirmen les possibilitats que sigui més que una realitat el subministrament d'hidrogen renovable al nord-oest d'Europa a mitjans d'aquesta dècada, abans del desenvolupament del gasoducte H2Med, que travessarà Portugal i Espanya per connectar amb França i Alemanya, encara que la canonada no es preveu que sigui operativa fins a 2030.

Tampoc no es queda enrere en aquesta pugna per liderar l'hidrogen renovable Repsol, que també ha aprofitat aquests dies de 'festeig' hispanoneerlandès per firmar un acord, a través de Petronor -en la seva aposta pel Corredor Basc de l'Hidrogen-, per al desenvolupament d'un corredor d'hidrogen renovable europeu per la ruta marítima que uneix els ports de Bilbao i Amsterdam.

El 2050, l'hidrogen verd representarà un terç del combustible utilitzat en el transport terrestre mundial, el 60% del transport marítim i serà decisiu per poder emmagatzemar energia d'un sistema elèctric renovable. S'espera que l'hidrogen verd aporti entre el 15% i el 20% del 'mix' energètic mundial a mitjans de segle.