Canvis en l'estratègia de banca d'empreses de CaixaBank. El negoci, en mans de Marc Benhamou des de principis d'any, està reorganitzant aquesta divisió amb l'objectiu de posar en marxa els canvis a principis del 2026. Entre aquests, una nova segmentació de clients atenent a la seva facturació, mida i especialització. Però a més, vol incrementar el nombre de gestors i especialistes que atenen aquests clients i canviar l'estructura de les oficines, que passaran a convertir-se en centres especialitzats i formaran una xarxa de 193 centres.

Actualment, CaixaBank té dos tipus d'oficines especialitzades en empreses, els centres ‘Store Pimes’, més centrats en petites i mitjanes empreses. I els centres d'empresa per a companyies de més facturació. Però l'entitat catalana vol fer una segmentació més detallada perquè les empreses que facturin menys de mig milió d'euros siguin ateses en oficines retail, s'estima que unes 70.000. I que totes les altres, es dirigeixin a tres centres diferenciats.

Un d'ells serà el centre pime, on CaixaBank atendrà les empreses amb ingressos d'entre mig milió d'euros i sis milions, diferenciant entre microempreses (fins a 2 milions) i petites empreses (de 2 a 6 milions). D'altres seran els centres d'empresa, que atendran empreses de qualsevol mida; i finalment, els centres de grans i mitjanes empreses, on el banc inclourà les societats que facturen entre 6 i 500 milions. Diferenciant també entre mitjanes, fins a 20 milions, i grans, fins a 500 milions.

Es tracta d'un model similar al de bancs com el Santander, el BBVA, el Sabadell o Unicaja, que també han fet canvis en els últims anys per donar una atenció més especialitzada a les empreses, el negoci de les quals està experimentant un fort creixement i s'ha posat en el focus de tot el sector.

A CaixaBank també creix, de fet, en la primera meitat de l'any el banc va disparar un 25% el crèdit a empreses. En concret, el banc va concedir 26.970 milions d'euros a aquest col·lectiu i al voltant del 55% d'aquesta quantitat, la va destinar a pimes, on l'entitat catalana és líder amb més del 20% de quota de mercat.

CaixaBank espera dur a terme els canvis necessaris per poder operar sota aquest nou model a l'inici del 2026, amb l'objectiu d'assolir una xarxa de 193 centres d'empreses i atendre les característiques particulars de cada empresa segons la seva escala, des de micropimes a grans empreses. Però la mesura no està exempta de polèmica entre els treballadors del banc, que es veurien afectats per possibles canvis d'horaris i trasllats.

I és que, les oficines de CaixaBank que operen sota el model ‘store’ solen obrir de dilluns a dijous de 8:30 a 18:30, amb horari ininterromput. Però amb el nou model, el banc eliminaria les ‘store pimes’, que passarien a convertir-se en centres d'empreses sense horari de tarda.

El banc negocia ara amb els sindicats com redimensionarà les carteres d'aquests treballadors, quins centres atendran ara, possibles reubicacions i nous horaris, que tindrien també una afectació salarial. Segons fonts sindicals, es poden veure afectats uns 130 treballadors, principalment a Barcelona i Madrid. Juntament amb l'horari, expliquen, un altre dels principals problemes als quals s'enfronten són els plans de carrera, que són del 2007 i han quedat obsolets. De manera que CaixaBank i els sindicats estan negociant.