La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha arxivat dues denúncies presentades per l'Associació Nacional del Taxi (Antaxi) contra Cabify, en les que es denunciava que aquesta empresa de VTC no complia amb el temps mínim de 15 minuts que ha de transcórrer a Catalunya i la Comunitat Valenciana des que el client demana el servei fins que es deixa. Després d'analitzar els fets denunciats pels taxistes, el regulador va resoldre el passat 14 de maig que no hi ha indicis que aquesta infracció s'hagi comès, segons consta en l'acord de no incoació del consell de la Sala de Competència de la CNMC.

En concret, aquest organisme dedueix que de l'anàlisi de l'evolució de preus, ingressos i quotes de mercat en el període denunciat de 2018 a 2019 no s'aprecien indicis concloents que la companyia es beneficiés significativament d'un possible incompliment de la normativa de precontractació, respecte a la seva activitat a Catalunya.

"L'augment de la seva ràtio ingressos/km el 2019 davant 2018 pot explicar-se per factors com el seu sistema de preus flexibles davant el regulat del taxi, un increment general de la demanda i una progressiva convergència de preus entre operadors", argumenta.

Pel que fa a la seva operativa a la Comunitat Valenciana, apunta que, encara que els seus preus per quilòmetre van ser superiors als del taxi, es van mantenir per sota dels d'Uber, i les seves quotes de mercat no van assolir les obtingudes per aquest segon operador abans de la seva retirada (Uber va abandonar València després d'imposar-se la regla dels 15 minuts encara que va tornar-hi més tard). "A més, els ingressos del taxi van augmentar notablement el 2019, la qual cosa suggereix que el presumpte incompliment (de Cabify) no va afectar negativament l'esmentat sector", justifica la CNMC.

Els taxistes, en peu de guerra

Aquesta decisió es produeix després que s'hagi tornat a reactivar la 'guerra' entre els taxistes i Cabify, atès que l'empresa rebrà aviat unes altres 8.500 noves llicències de VTC a la Comunitat de Madrid, amb les quals els VTC sobrepassarien el nombre de taxis a la regió.

Aquesta allau de noves autoritzacions és fruit de diverses sentències judicials sobre unes llicències que la companyia va demanar el 2018, però que li van ser denegades. La pròxima entrega d'aquestes autoritzacions ja ha posat en peu de guerra als taxistes, que han començat una sèrie de mobilitzacions per tot el país.