La Comissió Europea ha anunciat aquest dilluns una multa de 72 milions d'euros a quatre fabricants i una associació del sector de les bateries d'arrencada per crear un càrtel il·legal amb què van restringir la lliure competència i van apujar els preus en la indústria de l'automòbil i camions a la Unió Europea. En concret, els serveis comunitaris castiguen l'associació comercial Eurobat i els fabricants Exide, FET -inclòs Elettra-, Rombat i Clarios (antic JC Autobatterie) per participar en pràctiques il·legals durant dotze anys i mig. Les bateries d'arrencada per a automòbils s'utilitzen principalment en vehicles amb motor de combustió interna, com ara turismes i camions.

El fabricant Exide -l'antiga Tudor- és el que afronta una multa més gran, d'una mica més de 30 milions d'euros, mentre que la firma Clarios queda exempta de tot pagament per la seva col·laboració amb la investigació, segons indica l'Executiu comunitari, que li reconeix "immunitat" per confessar quines altres empreses van participar en el pacte il·legal.

Una prima sobre la compra de plom

En la seva investigació, Brussel·les va constatar que els quatre fabricants, amb l'ajuda de l'associació, van pactar crear primes calculades sobre la base del preu que van pagar per la compra de plom -principal component de les bateries- i usar aquestes referències en les seves negociacions amb els seus respectius clients.

Amb això, es garantia que el que es recapta pel cost addicional es mantingués en tot moment per damunt dels llindars que s'haguessin aconseguit de no tenir aquest pacte. Els serveis comunitaris aclareixen que els marges de beneficis són una eina legítima que utilitzen els proveïdors per ajustar-se a les fluctuacions dels costos de les matèries primeres, en traslladar aquest risc d'oscil·lació al client, però és il·legal que els proveïdors es coordinin en secret per convertir aquest marge en un estàndard per aplicar a tota la indústria.