La Comissió Europea ha acusat aquest dilluns a la botiga online de baix cost Shein de frau els seus clients per anunciar falsos descomptes, entre altres irregularitats que investiga formalment des del febrer passat; per la qual cosa dona un termini d'un mes per respondre amb compromisos que resolguin els problemes abans que les autoritats nacionals competents puguin decidir possibles sancions.

Aquest pas segueix l'anunci d'una investigació el febrer passat per part de Brussel·les, en coordinació amb la xarxa europea de protecció al consumidor (CPC, per les seves sigles en anglès), amb la participació de les autoritats competents a França, Irlanda i els Països Baixos.

Si la companyia no respon a temps i satisfactòriament a les acusacions remeses en aquesta fase, les autoritats nacionals podran acordar mesures "coercitives", incloses sancions econòmiques calculades en funció del volum de negoci de l'empresa.

En concret, els serveis comunitaris han identificat com pràctiques de Shein contràries a les regles de la Unió accions com l'oferta de falsos descomptes, en mostrar rebaixes respecte a preus anteriors que no són reals.

També apunten irregularitats com informar de falsos terminis de compra per "pressionar" els clients o oferir informacions "inexactes i enganyoses" sobre els drets legals que assisteixen als compradors que estimin tornar un producte o ser reemborsats, fins i tot ometent informació.

A més, Brussel·les denuncia que la plataforma no tracta les devolucions i reemborsos d'acord amb el que marquen les lleis europees i que utilitza etiquetatge enganyós en alguns productes, als que atribueix característiques que no corresponen amb la realitat.

Un altre dels problemes que els europeus demanen a Shein de corregir en el termini d'un mes és que proporciona informacions "falses o enganyoses" sobre els avantatges en matèria de durabilitat dels productes que ven.

Finalment, la cadena de baix cost amaga els consumidors les dades necessàries que la legislació comunitària li exigeix oferir perquè els clients puguin contactar amb la companyia per plantejar dubtes o queixes.

En paral·lel a aquest ultimàtum, la CPC ha demanat a Shein informació detallada sobre altres pràctiques per comprovar si estan en conformitat amb les obligacions comunitàries, incloses les mesures en marxa per evitar que els productes a la seva plataforma es promocionen amb informació enganyosa.