Els hotels continuen lluitant contra Booking, que de moment ha quedat impune de la històrica multa de la CNMC. El juliol del 2024, Competència va condemnar la plataforma de reserves a pagar més de 413 milions per abusar de la seva posició de domini durant cinc anys, però el mes de març passat l'Audiència Nacional va estimar la mesura cautelar sol·licitada per la companyia i de moment, s'ha suspès la sanció.
Des d'aleshores, algunes patronals i advocats havien pres la iniciativa i preparaven una demanda col·lectiva contra Booking que comptava amb el suport de centenars d'hotels. Ara s'hi suma un nou despatx, el bufet Ramón y Cajal, que confirma aquest dimarts que impulsarà una demanda acumulada contra Booking als tribunals mercantils espanyols per les condicions que imposa als hotels, ja que "limiten la llibertat comercial i els impedeixen oferir preus més competitius en els seus propis canals".
La demanda està basada, precisament, en la resolució de la CNMC i també en la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), i busca reparar els perjudicis derivats de les conductes "anticompetitives" dutes a terme per Booking, fonamentalment a través de la imposició de clàusules de paritat. El despatx treballa amb els hotels des de finals de l'any passat i demana a qualsevol allotjament que s'hagi vist afectat a Espanya que s'adhereixi a la demanda.
Els demandants no pagaran els costos del procés
“Poden unir-se tots els hotels i les OTA que hagin ofert els seus serveis d'allotjament a Espanya a través de la plataforma de Booking entre el 2004 i el 2024. La reclamació de danys i perjudicis tindrà com a objectiu principal reclamar el ple rescabalament del sobrepreu il·lícit causat per les conductes anticompetitives realitzades per Booking. Aquest sobrepreu respon a dos conceptes: l'impacte econòmic de les condicions abusives de Booking en els preus de les habitacions dels hotels i l'actualització de l'import del dany ocasionat fins al moment actual”, explica Javier Salinas, soci i responsable de l'àrea de competència de Ramón y Cajal Abogados.
Segons una anàlisi econòmica prèvia, el perjudici mitjà per als hotels espanyols ascendeix al 2,86% de les vendes totals per allotjament, una pèrdua significativa derivada de comissions excessives i limitacions comercials. La demanda compta amb el finançament del fons de litigis Deminor, per la qual cosa els demandants no faran cap desemborsament. Tots els costos del procediment estan coberts des de l'inici, i els honoraris només es meriten en cas d'èxit sota el percentatge: 75% per a l'hotel i 25% per al fons. A més, l'acció judicial serà exercida per una societat específica creada per Deminor, cosa que evita que els hotels hagin de litigar directament.
Ramón y Cajal Abogados acompanyarà els hotels durant tot el procés i, a través d'Aggregate, la plataforma de gestió de procediments de Deminor, que s'ha desenvolupat, cada participant pot fer un seguiment directe i conèixer els avenços del seu cas en temps real, expliquen.