Relleu en l'alta cúpula de Telefónica. José María Abril deixarà el consell d'administració de la teleco a partir de la pròxima junta d'accionistes, que la companyia preveu celebrar a finals de març. I amb la seva sortida, el BBVA abandonarà per complet el consell de Telefónica, on romania des de fa més de 30 anys i on va arribar a tenir dos membres fins al 2021.
La sortida d' Abril Perez del consell, on porta gairebé vint anys, no significa que el banc hagi de reduir la seva posició a Telefónica. El BBVA sempre ha explicat que es tracta d'una posició "financera, no estratègica" i de moment té vocació de permanència.
Abril Perez és un dels tres vicepresidents del grup Telefónica, a més de conseller dominicial en representació del BBVA. El banc basc va arribar a ser, juntament amb CaixaBank, un accionista molt rellevant de la companyia i tenen presència en el consell des d'abril de 1995. Però els recents canvis en la seva estructura l'han relegat fins a la cinquena posició amb el seu 5% del capital. Per davant hi ha BlackRock, Criteria Caixa, la SEPI i el fons STC.
El consell de Telefónica, no obstant això, mantindrà els seus 15 membres perquè la companyia que presideix Marc Murtra proposarà en la junta d'accionistes el nomenament d'una nova consellera independent, Jane Thompson, segons ha informat aquest dilluns a tancament de mercat a la CNMV.
El BBVA i CaixaBank van ser dos dels accionistes més significatius de Telefónica fins a l'entrada del fons STC i la SEPI en 2022, la qual cosa va provocar la sortida del banc català en 2024. La inversió es va canalitzar més endavant a través de CriteriaCaixa, el braç inversor de "la Caixa", que va elevar la participació que abans tenia l'entitat fins al 10,05% actual.
D'aquesta manera, CriteriaCaixa, s'igualava amb la Sepi i el grup Saudi Telecom Company, que ja havien superat el llindar del 10%. Des de llavors comparteixen la vicepresidència de Telefónica, Abril Perez, Isidre Fainé i Carlos Ocaña. Però la posició del primer, que representa al BBVA, no té res a veure amb la dels altres dos, que dupliquen la seva participació en l'accionariat.
Per això no són poques les vegades que s'ha preguntat al president del BBVA si tenia la intenció d'augmentar la posició o sortir de l'accionariat de Telefónica. Carlos Torres sempre ha dit que "estaven còmodes" amb la posició i no anaven a fer ni l'un ni l'altre.
Encara que ara que havia arribat el moment de revonvar el mandat de José María Abril com a conseller i vicepresident quatre anys més (l'última renovació va ser en el 2022) sembla que havia arribat el moment que el BBVA sortís del consell, segons diferents fonts.
Fins a 2021, CaixaBank i el BBVA van comptar amb dos consellers en Telefónica, però aquest exercici la signatura va decidir reestructurar el seu consell reduint el nombre de membres de 17 a 15 i quedant-se amb només un representant de cada banc. Va ser llavors quan Ignacio Moreno Martínez, del BBVA, i Jordi Gual, que representava a CaixaBank, van abandonar la seva butaca en la companyia.
