El BBVA ha firmat una aliança estratègica amb OpenAI, que impulsarà l'estratègia d'intel·ligència artificial del banc basc per transformar l'experiència de client, habilitar noves formes de treballar i optimitzar l'operativa interna. L'acord, anunciat per Carlos Torres Vila, president del BBVA, i Sam Altman, CEO i cofundador d'OpenAI, es tanca després de gairebé dos anys de treball conjunt.
En aquesta nova fase de col·laboració estratègica, els equips del BBVA i OpenAI treballaran amb objectius comuns i inversions conjuntes, destaquen les companyies aquest divendres en un comunicat, on també expliquen que l'element diferencial d'aquesta aliança és el paper d'OpenAI en la co-creació de solucions que permetin al BBVA accelerar la seva estratègia de transformació apalancada en la IA, anunciada recentment.
Això implica que el BBVA comptarà amb un accés preferent a les capacitats més avançades d'OpenAI –incloent-hi talent expert i els models més avançats– i treballarà mà a mà amb els seus equips d'enginyeria, investigació i de desenvolupament de solucions.
“Vam ser pioners en la transformació digital i mòbil, i ara ens endinsem en l'era de la IA amb una major ambició. La nostra aliança amb OpenAI accelera la integració nativa de la intel·ligència artificial a tot el banc per crear una experiència més intel·ligent, proactiva i totalment personalitzada, anticipant-nos a les necessitats de cada client”, assenyala Carlos Torres, president del BBVA.
Amb aquest acord busquen crear un assistent conversacional i intel·ligent capaç d'acompanyar les persones en el seu dia a dia financer, establint un nou estàndard de relació amb el client que permetrà oferir un servei diferencial. A més, ambdues companyies desenvoluparan conjuntament altres solucions per ajudar els gestors comercials a atendre els seus clients de manera completament personalitzada.
Així mateix, OpenAI i el BBVA crearan un sistema per agilitzar els processos d'anàlisi de riscos i transformar l'operativa del banc, en aspectes com el desenvolupament de ‘software’ o les tasques quotidianes de cada empleat, creant el seu ‘alter ego’, un ‘segon jo’ digital, proactiu, que aprèn l'estil de cada empleat, recorda els seus projectes i executa tasques, sempre amb l'autorització i control de l'empleat.
“El BBVA és un clar exemple de com una gran institució financera pot adoptar la intel·ligència artificial amb veritable ambició i rapidesa. Amb l'expansió de la nostra col·laboració, el BBVA integrarà la nostra IA en el nucli dels seus productes i operacions per millorar completament l'experiència bancària dels seus clients”, va afirmar Sam Altman, CEO d'OpenAI.
Accés als 120.000 empleats del BBVA
El BBVA estendrà l'ús de ChatGPT Enterprise a més de 120.000 empleats, en la que serà una de les implantacions corporatives més grans d'aquesta tecnologia a escala global, assegura. El desplegament massiu, orientat a transformar les formes de treball, arriba després d'un període inicial d'adopció d'aquesta eina amb què ja treballaven 11.000 empleats del BBVA.
El banc assegura que en aquest temps, ChatGPT Enterprise ha demostrat la seva utilitat i eficiència en totes les àrees de negoci. I que el 80% dels usuaris accedeixen a l'assistent diàriament i declaren estalviar de mitjana tres hores a la setmana en tasques rutinàries. Amb el desplegament de ChatGPT Enterprise a tota l'organització, el BBVA espera fer un salt decisiu cap a un model de productivitat completament nou, recolzat en la IA.
A més, el BBVA està treballant a integrar la seva oferta de productes i serveis directament des de ChatGPT, permetent que qualsevol usuari pugui relacionar-se amb el banc des de l'assistent conversacional d'OpenAI. De fet, el banc ja va mostrar una prova de la seva ‘app’ integrada a ChatGPT per als seus bancs digitals d'Itàlia i Alemanya.