El sector turístic arrenca la seva setmana gran i ho fa amb optimisme. Entre dimecres i diumenge se celebra a Madrid la Fira Internacional del Turisme (FITUR), on s'espera que les xifres d'assistència i exposició ja igualin les que es registraven abans de la pandèmia. Per a les empreses es tracta d'un any especial perquè ja no hi haurà restriccions, mascaretes ni proves Covid per accedir al recinte i a més, el gener ha començat amb un fort volum de reserves. Hoteleres i aerolínies asseguren que la demanda, malgrat la inflació, no frena. Però les empreses tenen una assignatura pendent, atreure el viatger asiàtic aquest 2023.

El president d'Iberia, Javier Sánchez-Prieto destacava aquest dilluns durant la seva participació en el Fòrum Hotusa, que se celebra sempre com a avantsala de FITUR, que en menys de deu anys milers de milions d'asiàtics passaran de classe mitjana a alta i viatgessin per tot el món. Tanmateix, només el 5% dels vols que surten de l'Aeroport de Madrid-Barajas van amb destinació a Àsia i el 6%, en el cas de Barcelona-El Prat.

Unes xifres que posen de manifest, segons el directiu, que el sud d'Europa està "poc connectat" amb Àsia, per la qual cosa crear noves rutes cap aquest destí serà important per al país, que a més ha de garantir la connectivitat. Altrament, advertia, Espanya no tindrà accés a un dels millors mercats. El 2019, abans de la Covid, 1,3 milions de turistes asiàtics visitar-vos Espanya i la seva despesa va ascendir a més de 5.500 milions d'euros. Només els procedents de la Xina van gastar de mitjana uns 2.800 euros, superant amb escreix la despesa dels turistes alemanys d'aquell any -que va ser d'uns 1.000 euros- o dels francesos, que van gastar uns 650 euros.

Malgrat la magnitud de les xifres, els asiàtics van visitar encara més a altres mercats competidors com el Regne Unit o Itàlia, que van superar els 2 milions de visitants el 2019. Amb la pandèmia el continent va tancar les fronteres i no ha estat fins ara quan han començat a flexibilitzar les mesures i obrir fronteres. I en aquest context, l'executiu d'Iberia cridava l'atenció del Govern i Aena, perquè posin el focus a Àsia i potenciïn les rutes des de i cap a aquest país.

La ministra de Turisme, Reyes Maroto, recordava que això és el que s'ha fet durant 2022 amb els Estats Units, un altre dels mercats que es vol potenciar des d'Espanya per elevada despesa turística. El Govern prefereix qualitat a quantitat, assegurava. L'any passat, Turespaña va promocionar Espanya als EUA com a destí de qualitat, seguretat i sostenibilitat. Però a més les empreses van dur a terme les seves pròpies aliances, la pròpia Iberia i la Comunitat de Madrid van firmar una per promocionar conjuntament la capital. L'aerolínia fins i tot està oferint més rutes als EUA que el 2019.

Maroto també creu que aquest 2023, aprofitant que els turistes procedents de la Xina tornen a viatjar després de dos anys, Espanya ha de posar el focus en ells. "La reobertura de fronteres, sens dubte, és una bona notícia i ens ha de permetre reposicionar aquest any, perquè són emissors de milions de turistes i Espanya ha de ser en aquests mercats." Encara que no va esmentar si pretenen dur a terme alguna iniciativa similar a la que van activar l'any passat amb Amèrica del Nord.

El que sí que va deixar clar és que no es pot continuar depenent únicament de mercats com el Regne Unit, que és el nostre primer país emissor de turistes. L'objectiu del govern és recuperar i fins i tot superar les xifres de despesa turística de 2019 (més de 90.000 milions d'euros), que ja va ser un any històric, sense necessitat d'arribar el mateix nombre de turistes (80 milions). I ho vol fer centrant-se en mercats d'alt valor, el tiquet mitjà del qual a Espanya és més elevat.

La inflació no frena la demanda

Hoteleres, aerolínies, agències de viatges... les empreses del sector estrenen el 2023 amb més optimisme que fa just un any, quan òmicron tornava a generar el caos en el turisme. Malgrat que hi continua havent incerteses i el Teló d'Aquil·les aquest any serà baixar l'IPC i mantenir el PIB, les companyies asseguren que la demanda és forta.

El conseller delegat de Barceló, Raúl González, indicava que a Europa el sector vacacional està ja a nivells similars l'any 2019 i que la demanda mostra que, malgrat la crisi financera, la inflació o que la renda es redueixi, "continuen guanyant les ganes de viatjar". Una afirmació que compartia el president de la cadena hotelera Hyatt, Gonzalo del Peón, que assegurava que malgrat que han pujat tarifes, la demanda estava a l'alça.

Des de la socimi Atom Hotels, el CEO Víctor Martí, subratllava que, la macroeconomia només anuncia fatalitats, com a restricció del crèdit, alts costos energètics o canvis geopolítics. Però en el negoci del sector hoteler, la microeconomia "va bé, la demanda no cessa i la recuperació està sent espectacular".

El president d'Aena, Maurici Lucena, fins i tot ressaltava que Espanya ha estat el 2022 el país europeu on més s'ha recuperat del tràfic (243 milions, gairebé un 90% de les xifres assolides el 2019). Eddie Wilson, CEO de Ryanair, recorda que han transportat 160 milions de passatgers a Europa superant les xifres prepandèmia i Javier Sánchez-Prieto, president d'Iberia mirava al futur amb "moderat optimisme", ja que de moment, no veuen deteriorament en la demanda de viatges.