L'ampliació de l'aeroport del Prat ja camina. El director d'Aena, Maurici Lucena, ha anunciat aquest matí en una jornada organitzada per l'escola de negocis Esade que el pla director serà licitat "en els pròxims dies". La seva redacció, ha dit, costarà 4 milions i mig, dels quals 3 tenen a veure amb les modificacions mediambientals i un milió i mig a la redacció aeronàutica. El pla director ha d'estar finalitzat en un període "d'entre 4 i 5 anys", ha dit Lucena, i les obres d'asfaltatge de la pista haurien de començar l'any 2032 i acabar entre els anys 2033 i 2034, ha detallat, tot i que ha reconegut que "és difícil fixar un calendari".
Lucena s'ha referit a les "sacsejades" patides en Borsa com a resultat del "soroll polític i regulador", després que el PP proposés al Congrés congelar les pujades de taxes aeroportuàries. L'empresa va arribar a perdre un 7% de valor, però ha recuperat un 5% en els darrers dies.
Lucena ha evitat en la seva visita a Barcelona parlar sobre el traspàs de competències a la Generalitat, al qual Aena ja va tancar la porta en una carta de resposta a un dels màxims accionistes que havia mostrat la seva preocupació al respecte. En una intervenció sense torn de preguntes per a la premsa, ha criticat el debat sobre l'ampliació, que ha titllat de "desproporcionat" per dos motius. "A Europa no entenien que hi hagués tant de rebombori per una ampliació de pista de 500 metres", ha dit Lucena. I ha defensat que "l'impacte ambiental de l'ampliació serà totalment compensat" i que "l'entorn natural serà ampliat i millorat". "Serà millor per a les aus, que necessiten més espai", ha afegit.
Amb l'ampliació, que compta amb 3.200 milions d'inversió, l'aeroport aconseguirà augmentar les operacions i passar de 78 per hora a 90. I convertirà l'aeroport en un "hub intercontinental" que permeti l'escala per vols cap a Amèrica i l'Àsia. "És important el fet que Barcelona, com Madrid, estan equidistants als dos continents", ha dit Lucena, que ha recordat que el 76% dels vols actualment són internacionals i que Barcelona està "al límit de la seva capacitat" amb 58 milions de passatgers anuals i una capacitat de 55.
Tot i que el directiu de la gestora aeroportuària no ha volgut entrar tampoc en matèria sobre la pujada de taxes aeroportuàries, ha tornat a acusar Ryanair de "mentir".
Abans de defensar l'ampliació de l'aeroport, Lucena ha repassat l'evolució del tràfic de l'aeroport del Prat, que ha passat de 10 milions de passatgers el 1992 a 58 actualment, passant pels 27 i mig de l'any 2009.
"Aena és la companyia aeroportuària més gran del món", ha dit Lucena, qui ha recordat que Madrid i Barcelona, respectivament, tenen el quart i cinquè aeoroport més gran de la Unió Europea. Els aeroports generen 40.500 feines directes i 8 vegades més d'indirectes, més de 320.000. L'aeroport suposa, ha xifrat, un 5,1% del PIB català i un 7,5% de la província de Barcelona. "Això creixerà amb un aeroport ampliat", ha dit. "L'arribada de persones de l'estranger ajuda a desenvolupar activitats professionals que no són ateses domèsticament", ha completat.