Els aeroports espanyols, gestionats per Aena, van registrar més de 283 milions de passatgers el passat exercici, el que suposa un 16,2% més que el 2022 i un 2,9% més que el 2019, abans de la pandèmia. D'aquesta manera, l'empresa que presideix Maurici Lucena, posa fi al millor any de la seva història, ja que fins ara, el 2019 tenia el rècord en tràfic de passatgers, un lloc ara li ha arrabassat el 2023.

Dels 283 milions de viatgers, gairebé un 40% van volar des de o cap als aeroports de Barajas o el Prat. En concret, l'aeròdrom de Madrid va registrar un total de 60,2 milions de passatgers entre gener i desembre, i el de Barcelona uns altres 49,9 milions. Encara que ambdós creixen respecte a les xifres de 2022, fins i tot no han assolit les d'abans de la Covid. El primer es queda un 2,5% per sota i el segon, a un 5,3%.

A molta distància dels dos primers, segueix la llista l'aeroport de Palma de Mallorca amb 31,1 milions de viatgers l'any passat, el de Màlaga amb 22,3 milions, Alacant amb 15,7 milions, Gran Canària amb 13,9 milions i Tenerife amb 12,33 milions. Aquests set aeroports són els de més tràfic del país, amb xifres de doble digito.

Però continuen la llista uns altres 40 aeròdroms més, entre els quals destaquen València (9,9 milions), Eivissa (8,9 milions) o Sevilla (8,07 milions).

"Aquestes xifres rècord en el transport aeri són fonamentals per al desenvolupament econòmic i social d'Espanya. Tots ens hem de felicitar per elles. També les aerolínies que, com Aena, van patir les dures conseqüències de la pandèmia, i ara ja estan transportant a més passatgers que mai", destaca Maurici Lucena en un comunicat.

L'empresa semipública posa en relleu que del total de viatgers registrats l'any passat (283,19 milions) als aeroports gestionats per Aena, 189,72 milions van viatjar en vols internacionals, un 18,2% més respecte a 2022. Mentre que uns altres 92,66 milions ho van fer en vols nacionals, un 12,6% més respecte al mateix any.

Així mateix, Aena informa que durant l'any passat va gestionar 2,4 milions de vols, un 8,5% més que el 2022; i en ells es van moure 1,07 milions de tones de mercaderia, un 7,9% més que l'any 2022, el que també suposa un rècord històric.

Quant a les operacions, l'aeroport amb més moviments el 2023 va ser Adolfo Suárez Madrid-Barajas, amb un total de 389.179 vols, això és un 10,6% més que el 2022. Li va seguir Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, amb 318.957 vols, un 12,5% més que l'any anterior; Palma de Mallorca, amb 228.920 operacions, un 3,7% més; Màlaga-Costa del Sol, amb 161.684 (un 12,2% més); i Gran Canària, amb 129.552 aterratges i enlairaments, un 8,4% més.

Respecte al tràfic de mercaderies, l'aeroport amb més volum de càrrega també va ser Adolfo Suárez Madrid-Barajas, amb 643.535 tones, un 13,6% més respecte a 2022. El segueixen els aeroports Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, que va registrar 156.485 tones (+0,6%); Saragossa, amb 129.753 tones (+2,2%); i Vitòria, amb 71.689 tones (-2,6%).