Aena invertirà prop de 13.000 milions d'euros entre el 2027 i el 2031 per ampliar la capacitat dels aeroports i millorar la qualitat de les instal·lacions de tota la seva xarxa a Espanya. Així ho ha anunciat aquest dijous el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, en un acte celebrat a l'Aeroport d'Alacant-Elx Miguel Hernández, on han participat també el ministre de Transport, Óscar Puente, i el president d'Aena, Maurici Lucena, i on Lucena ha destacat que aquestes inversions "no només són importants per a Aena, també per al sistema aeroportuari espanyol", ja que reconeix que els aeroports comencen a estar "atapeïts".

Sánchez ha explicat que durant el DAURA III d'Aena -com es denomina a aquest pla d'inversions- la companyia semipública té tres prioritats. La primera d'elles és atendre el creixement de la demanda, després de diversos anys de rècord històric en volum de passatgers. La segona és millorar l'experiència dels passatgers als aeroports. I la tercera és la sostenibilitat mediambiental.

De fet, d'aquests 13.000 milions d'euros, uns 1.500 milions aniran destinats a projectes tecnològics i a la sostenibilitat mediambiental, per descarbonitzar l'economia. Així mateix, el president ha avançat que 1.000 milions aniran destinats a l'aeroport d'Alacant - on s'ha celebrat en acte-on es durà a terme una ampliació del terminal i nou carrer de rodatge, que agilitarà l'operativa en pista.

1.500 milions aniran destinats a projectes tecnològics i a la sostenibilitat mediambiental

Pedro Sánchez, qui ha destacat que aquests 13.000 milions "representen la major inversió d'Aena en les últimes dècades", ha comentat també que portaran "modernització, competitivitat, i per descomptat treball, molta ocupació".

En aquest sentit, ha recordat que entre gener i agost els aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya ja han superat els 217 milions de passatgers i la previsió és que per a acabar l'any fins i tot se superin els 320 milions, un rècord històric. 

Per part seva, el ministre Óscar Puente ha assenyalat que l'anunci d'aquest dijous és un dels primers graons per a l'aprovació del DORA III, després hi haurà consultes amb les companyies aèries, i haurà de passar per l'aviació  civil i la CNMC. A més, la proposta serà explicada en tots els territoris d'Espanya i comitès aeroportuaris. Per a finalment passar pel Consell de Ministres. "Ens hem fixat l'objectiu que com a molt el procés duri un any", apuntava.

En el DAURA I, recordava Puente, Aena ha invertit 2.653 milions d'euros. En l'actual, el DAURA II, la inversió ha augmentat fins als 3.542 milions en total. Pel que la inversió del DORA III, més que triplicarà aquesta última.