El gestor aeroportuari Aena va registrar un benefici net de 1.139 milions d'euros en els nou primers mesos de l'any (amb extraordinaris financers) el que suposa un 71,3% més que el registrat en el mateix període de 2022 (664,7 milions d'euros), i una xifra similar a la registrada el 2019 (1.114,2 milions d'euros), segons va informar aquest dijous la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Els ingressos totals consolidats van augmentar un 19,9% davant 2022, fins als 3.779,1 milions d'euros i les vendes totals de les activitats comercials superen ja els nivells prepandèmia un 15,6%. La companyia ha obtingut entre gener i setembre d'aquest any un resultat brut d'explotació (ebitda) de 2.113,6 milions d'euros, amb un marge del 55,9%. Aquesta xifra suposa un creixement del 38,8% respecte al mateix període de 2022 (1.522,2 milions) encara que es manté lleugerament inferior al de 2019 (2.136,7 milions).

Quan acabi el 2023, Aena estima assolir un ebitda consolidat superior als 2.700 milions d'euros amb un marge d'ebitda superior al 56%. El trànsit del Grup Aena (Espanya, Londres-Luton i els aeroports del Nord-est del Brasil) creix fins al setembre un 17,4% respecte als nou primers mesos de 2022, fins als 240 milions de passatgers, el que implica una recuperació del 100,8% del trànsit prepandèmia.

Als aeroports d'Aena a Espanya, el trànsit en els nou primers mesos de l'any ha assolit els 216,6 milions de passatgers, que suposa un augment del 17,6% respecte al mateix període de l'any passat i equival al 101,3% del trànsit entre gener i setembre de 2019. Partint d'aquests resultats, Aena estima tancar el 2023 amb al voltant de 280 milions de passatgers a Espanya, la qual cosa equivaldrà a una recuperació del 102% del trànsit de 2019, dins del rang previst per a 2023 (94%-104% del trànsit de 2019).

L'activitat comercial supera la de 2019

Els ingressos totals consolidats entre gener i setembre de 2023 van augmentar fins als 3.779,1 milions d'euros, el que suposa un increment del 19,9% respecte al mateix període de l'any anterior. Els ingressos aeronàutics van ser 2.114 milions d'euros, un 16,2% més que el 2022. Per la seva part, els ingressos comercials, amb unes vendes de les activitats comercials que superen els nivells de 2019, van assolir els 1.134,6 milions d'euros, un augment del 23,7% respecte al mateix període de 2022.

Així, les vendes totals de les activitats comercials van superar un 15,6% els nivells de 2019, i els ingressos per rendes fixes i variables facturades i cobrades en el període van superar un 21,4% les xifres de 2019. "El negoci regulat, tanmateix, s'ha vist parcialment frenat pel fet de no recuperar en les tarifes aeroportuàries els forts increments de costos de la prestació dels serveis aeroportuaris des de 2022", segons explica el gestor.

El deute financer net comptable consolidat del grup es va situar en 6.364,8 milions d'euros, davant els 6.242,9 milions d'euros de 2022, disminuint la ràtio d'endeutament financera neta sobre ebitda del grup consolidat a 2,38 vegades, davant 3 vegades a 31 de desembre de 2022. Durant aquests nou mesos s'ha produït una sòlida generació d'efectiu. Així, l'efectiu net generat per les activitats d'explotació ha assolit els 1.904,2 milions d'euros davant els 1.558,3 milions del mateix període de 2022.

La inversió pagada entre gener i setembre de 2023 va ascendir a 1.203,3 milions d'euros. Aquestes inversions s'han centrat en la millora de les instal·lacions i de la seguretat operacional dels aeroports i inclouen 611,9 milions d'euros pels pagaments obligatoris de la concessió del Bloc d'Onze Aeroports del Brasil.

Per la seva part, la despesa operativa del grup, que inclou les despeses d'aprovisionaments, personal i altres despeses d'explotació, ascendeix en els nou primers mesos de 2023 a 1.646,5 milions d'euros, davant els 1.566,5 milions corresponents al mateix període de 2022. L'evolució d'aquestes despeses reflecteix l'activitat més gran i l'operativa de les terminals i espais aeroportuaris oberts del grup, segons Aena.

Quant a altres despeses d'explotació, destaca la reducció de la despesa d'energia elèctrica a Espanya, que ha estat de 113,5 milions d'euros (un 51,5% menys que en els nou primers mesos de 2022). Excloent l'impacte de l'energia, l'augment interanual d'altres despeses d'explotació a la xarxa espanyola d'aeroports ha estat de 83,8 milions d'euros, un 12,3% més que de gener a setembre de 2022, en un context de més activitat aeroportuària.

Comença la gestió dels aeroports brasilers

En l'àmbit internacional, Aena, a través de la seva filial Aena Desenvolupament Internacional, opera ja tres dels 11 aeroports del nou grup BOAB (Bloc dels Onze Aeroports Brasilers). Es tracta dels aeroports de Congonhas-Sao Paulo, Camp Gran i Uberlandia.

Aena es va convertir en adjudicatària de BOAB en una subhasta pública celebrada el mes d'agost de 2022. Els 11 aeroports del grup estan ubicats en quatre estats (São Paulo, Mato Grosso del Sud, Mines Gerais i Pará) i la concessió té un termini de 30 anys, amb la possibilitat de cinc anys addicionals. Aquesta concessió d'onze aeroports és l'operació internacional més gran en la història d'Aena que, sota la marca Aena Brasil, gestiona des de 2020 uns altres sis aeroports al Nord-est del país.