La ministra d'habitatge i Agenda Urbana, Isabel Rodríguez, iniciarà amb Catalunya, el País Basc, Navarra, Astúries i les Canàries la seva ronda de negociacions en matèria habitatge després del vistiplau que han manifestat els seus respectius presidents, a l'oferiment fet pel Govern de Pedro Sánchez fa uns dies, durant conferència de presidents.

En una entrevista en RNE recollida per EFE, Rodríguez ha demanat a les altres regions que reflexionin, ja que si no hauran de donar gaires explicacions als seus conciutadans perquè no s'entén la seva negativa, i els ha instat que multipliquin els seus esforços per solucionar el problema de l'habitatge. La ministra ha insistit que els acords plantejats pel Govern espanyol tenen poca possibilitat de ser rebutjats, són bons per a les pròpies autonomies, per a la majoria dels espanyols i compten a més amb el consens social.

Ha assegurat que la negativa de les comunitats del PP no va ser igual, una divisió que, ha afegit, també es va percebre aquest diumenge a la Plaça d'Espanya de Madrid. De fet, aquest matí la ministra d'habitatge i Agenda Urbana es reunirà amb el conseller d'Habitatge i Agenda Urbana del Govern basc, Denis Itxaso, en el marc de l'Acord Estatal d'Habitatge 2026-2030.

"Espero poc d'aquest PP i de qui el dirigeix. En els moments importants, com la pandèmia o la inflació, el PP ni ha estat ni se li espera. El senyor que venia de moderat resulta que no fa cap altra cosa que insultar, empipar i poc aportar", ha afirmat la titular de Vivienda.

En construcció més de 90.000 habitatges

La ministra ha recordat que tenen en construcció més de 90.000 habitatges i que les 184.000 promeses veuran superades. Ha recalcat que el problema de l'habitatge és complex i qui digui el contrari "menteix". També ha defensat que la Llei d'Habitatge funciona, com "demostren" les dades de Catalunya amb el control de preus, al qual s'afegiran Navarra i Galícia, a través de l'Ajuntament d'A Coruña.

La ministra ha reiterat la necessitat de tirar endavant la reforma de la Llei de Terra i ha dit que no es pot regalar el terra, que cal protegir la matèria primera, blindar l'habitatge públic i aconseguir dades transparents i públiques per saber, per exemple, com es tanquen els contractes del lloguer.

La ministra, que ha subratllat que en els últims 10 anys no s'ha construït res, ha tornat a defensar que s'acabi amb els pisos turístics, com en Madrid, on assegura que n'hi ha 15.000 d'il·legals. Ha reiterat que cal regular-los i que, com qualsevol negoci, han de tributar.

"No tenim temps que perdre", ha afegit Rodríguez, que per superar la negativa a la Comunitat de Madrid el PSOE ha portat al Congrés una proposició de llei que aconseguirà el mateix sense la declaració de zones tensades.