Entre 53.448 consultes i reclamacions presentades contra empreses a la plataforma de defenses al consumidor Facua l'any passat, un 23% anaven destinades al sector automobilístic, un 15,2% a les energètiques i un 13,3% a les banques, sectors amb més queixes gestionades per aquesta plataforma. Ho ha posat de manifest la plataforma aquest dimarts amb la publicació de l'informe 'Què denuncien els consumidors?' on es detallen els sectors amb més consultes i reclamacions, però no les empreses. 

El sector automobilístic s'ha vist afectat per la campanya de Facua per acompanyar els consumidors en les reclamacions pels milers d'euros que el sector automobilístic els va cobrar de més entre els anys 2006 i 2013 per culpa del càrtel que van formar més d'una vintena de fabricants, tal com va sancionar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). 

El Tribunal Suprem va ratificar les multes als fabricants l'any 2021 i els consumidors encara tenen cinc anys per reclamar als fabricants la indemnització. Des de llavors, hi ha hagut una allau de reclamacions, moltes d'elles gestionades per Facua, que va posar a disposició dels consumidors una web de consulta. Els compradors de Citroën, BMW, Jeep, Dodge, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ford, Opel, Toyota, Lexus, Peugeot i Hyundai tenien de termini fins a diferents mesos de l'any passat per presentar les reclamacions, per la qual cosa estaran entre les principals empreses reclamades, detall que no ha donat a conèixer Facua. En els casos d'Audi, Seat, Skoda i Volkswagen, en canvi, ha prescrit i les reclamacions ja no es poden dur a terme. 

 

 

El sector energètic ha escalat a la segona posició entre els que més queixes han rebut amb un 15,2%. Les irregularitats en els rebuts, les pujades tarifàries contràries a la legislació i la no entrega de factures durant mesos, unit al constant augment del preu de l'electricitat, han sigut els motius principals de queixa. 

Pel que fa a la banca, que ha rebut un 13,3% de les reclamacions, la negativa a retornar despeses de formalització d'hipoteques cobrades il·legalment ha sigut un dels principals motius de queixa. L'aplicació d'interessos usurers, el cobrament i irregular de comissions i les dificultats en general per aconseguir devolucions de càrrecs fraudulents han sigut les queixes principals. 

Telecomunicacions i transports

Les telecomunicacions segueixen de prop a la banca amb un 10,7% de les reclamacions. Incompliment d'ofertes i enganys per aconseguir altes i pujades fraudulentes de tarifes, així com cobrament de serveis no sol·licitats o abusos quan els usuaris intenten donar-se de baixa són les reclamacions recurrents. 

El transport, amb el 7,1%, ocupa la cinquena posició de queixes. La grandíssima majoria de les queixes són contra aerolínies per no haver retornat als passatgers l'import al qual estan obligades per cancel·lacions o endarreriments. 

Facua va obrir l'any passat 11.522 expedients de reclamació en representació dels seus socis després de rebre 53.448 consultes i reclamacions. Amb 47.000 socis de ple dret i 200.000 adherits, representa un total de 250.000 consumidors i té delegacions a les 17 comunitats autònomes espanyoles. 

El seu secretari general, Rubén Sánchez, ha sigut molt dur pel que fa a "la inacció del Ministeri de Consum i les autoritats de protecció al consumidor autonòmiques davant els fraus massius". "L'absència de multes o la ridícula quantia de les poques que s'apliquen no representa precisament un esperó per a que les grans empreses deixin de cometre irregularitats entre els consumidors", ha dit Sánchez. 

Ha lamentat la "manca de transparència" de les administracions en la seva protecció al consumidor i ha dit que "són poques les comunitats autònomes que responen a les nostres denúncies contra irregularitats". Això fa, ha afirmat, que sigui "una incògnita si duen a terme actuacions per constatar els fets i sancionar les irregularitats".