Les empreses turístiques no només van resistir a 2022, sinó que també van superar l'activitat de 2019, l'últim any abans de la crisi sanitària i a més un exercici rècord per al sector. Malgrat la pandèmia, la guerra d'Ucraïna, l'increment dels costos de l'energia, la ruptura de la cadena global de subministraments i les pujades generalitzades de preus, el turisme va aportar a l'economia espanyola gairebé 160.000 milions d'euros l'any passat, el 12,2% del total del PIB, segons les dades aportades aquest dimarts per Exceltur.

Des de la patronal asseguren que 2022 "marca la total recuperació de l'activitat turística a Espanya" amb un PIB turístic que va assolir els 159.490 milions d'euros nominals, un 1,4% més que el 2019. L'activitat va estar marcada per la pandèmia i els diferents condicionants geopolítics i macroeconòmics. Així, després d'un primer trimestre encara marcat per la variant Òmicron, a partir d'abril, es va produir una intensa recuperació dels viatges, tant de lleure, de reunions i congressos i, en menor mesura, de negocis, gràcies a una forta demanda acumulada i els estalvis generats durant la pandèmia, que ha fet que les ganes de viatjar hagin superat entre altres, els efectes de la inflació en la renda disponible.

Tanmateix, des d'Exceltur posen en relleu que la notable recuperació dels ingressos de les empreses turístiques espanyoles el 2022 no s'ha acusat, ni traslladat amb la mateixa intensitat als resultats empresarials per la forta pujada dels costos. Els energètics ja suposen gairebé el 29% del total, els de subministraments el 17% i els laborals freguen el 9%. Les aerolínies, hoteleres i la resta de les companyies turístiques espanyoles que han pogut millorar els seus resultats ho han fet per l'augment de les vendes, encara que amb menors marges, en la mesura que la millora dels preus turístics (van pujar de mitjana un 6,6% segons l'INE, respecte a 2021) no han pogut compensar enterament la forta escalada de costos.

La demanda nacional va ser el bastió que va suportar l'activitat turística a Espanya durant 2022 després d'un notable augment dels viatges i del consum turístic a partir d'abril. Encara que també hi va haver una forta recuperació de la demanda estrangera, amb més intensitat en ingressos que en afluència. Això s'ha degut a una estança més llarga, l'increment dels preus i el millor comportament i preferència pels productes turístics prèmium.

L'ocupació turística assoleix nivells històrics

Quant a l'ocupació, precisament aquest dimarts s'ha conegut que el sector turístic espanyol va tancar desembre amb 2,4 milions d'afiliats a la Seguretat Social, la millor dada de tota la sèrie històrica per a aquest mes. Aquesta xifra supera en 63.002 el registre d'afiliació del mateix mes de 2019, abans de l'esclat de la pandèmia, segons Turespaña. En termes interanuals, el creixement va ser del 6,8%, la qual cosa suposa 157.167 empleats més després d'encadenar-se 19 mesos consecutius d'ascensos.

Des d'Exceltur confirmen que les empreses turístiques han recuperat els nivells previs a la pandèmia i asseguren que els nivells de temporalitat dels contractes s'han reduït a mínims històrics per "la massiva aplicació de la reforma laboral". En concret, per l'adopció generalitzada del contracte fix discontinu a partir del mes de març, sent el repte laboral més important al llarg de 2022 el de "trobar i fidelitzar empleats formats", explica la patronal.

Per primera vegada, el sector turístic presenta un nivell de temporalitat als contractes per sota de la resta de sectors de l'economia espanyola, que tanca desembre en el 15,5%. Doncs s'ha passat de contractar 120.000 persones amb la modalitat de fixos discontinus el desembre de 2019 fins als 247.763 amb els quals es tanca el desembre de 2022. La forta adopció de la figura del contracte fix discontinu, que ha dotat i afavorit l'estabilitat laboral dels empleats turístics, ha fet que la taxa de temporalitat al sector turístic passi del 30,4% que registrava el febrer de 2022 (abans que canviés la Llei) fins al 8,8% que presentava el desembre de 2022.

La reducció de l'ús dels ERTE, que davant d'un dels períodes més dramàtics per la Covid de la història del sector turístic espanyol, han estat la figura clau que va permetre mantenir un volum rellevant d'empleats turístics, també recolzes les xifres d'ocupació conegudes avui. A desembre de 2022, el nombre d'ERTE en les branques vinculades al turisme tot just arribaven a 4.000 persones i la majoria es concentren en les agències de viatge de més mida, que encara estan enfrontant dificultats per assimilar els canvis estructurals del mercado. Turespaña posa en relleu que, en les agències de viatge, el nombre de treballadors encara al desembre era un 7,5% inferior que el 2019, amb 59.429 afiliats.

El gran repte del sector continua sent trobar personal format, des de la patronal destaquen que cada any s'accentuen més les dificultats, la qual cosa ha portat a les empreses turístiques a posar en marxa algunes actuacions i a millorar condicions per superar els principals colls d'ampolla. Per exemple, han habilitat habitatges per als treballadors en els mesos de temporada alta (a les illes en la temporada d'estiu i en llocs d'esquí a l'hivern) o han reforçat la formació per fidelitzar empleats.