El Ministeri d'Inclusió i Seguretat Social recula en la seva proposta d'apujar les quotes per als autònoms amb menys ingressos i proposarà congelar les quotes d'autònoms de l'any vinent per als tres primers trams. Aquest migdia, el president de l'associació d'autònoms UPTA, Eduardo Abad, ha confirmat que el Ministeri ha plantejat, a la taula de negociació sobre autònoms, congelar les quotes dels autònoms de menys ingressos (de 670 a 1.166,7 euros al mes) i apujar la resta entre 2,5 i 14,75 euros mensuals per al 2026.

El ministeri, dependent del Partit Socialista, cedeix així a les pressions del soci del Govern de coalició, Sumar, que ha reiterat la seva oposició a les pujades en els trams més baixos. Incloent-hi unes dures declaracions de la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz, o la ministra de Sanitat, Mónica García, ambdues de la coalició d'esquerres. Igualment, cedeix a les pressions d'UGT i de l'associació Upta, lligats al Partit Socialista, i de l'associació Uatae, propera a la línia de CCOO. Però també davant les pressions d'ATA i de la CEOE.

Menys que l'IPC

A més del tram inicial, que quedarà congelat, hi ha 12 trams més que van des dels 1.166,7 euros fins a uns rendiments nets de més de 6.000 euros. El que la ministra, Elma Saiz, ha plantejat a les associacions del sector i als sindicats és apujar les quotes entre un 1% i un 2,5%, percentatges que suposaran un increment d'entre 2,5 i 14,75 euros al mes en la quota d'autònoms. Això implica que els trams del 4 al 7 apujaran les seves quotes l'1%, els tres següents, l'1,5%; els tres posteriors, un 20% i els tres últims un 2,5%. Això suposa que autònoms amb ingressos entre 3.620 euros al mes i superiors a 6.000 euros, tindran un augment inferior a l'IPC actual, situat en el 3%.

En l'anterior proposta, aquests tres últims trams tenien prevista una pujada del 21%, un 22,3 i un 34,3% el pròxim any i es queden en el 2,5%. Tant Comissions Obreres com UGT s'han mostrat contraris a aquestes pujades mínimes que consideren insuficients.

El secretari d'Estat de la Seguretat Social, Borja Suárez, ha defensat l'anterior proposta i ha reconegut que els canvis es produeixen davant la reacció dels representants a la mesa de negociació. Suárez considera que la nova proposta és un denominador comú de les rebudes i ha justificat el canvi de posició dient que es tracta d'"un pas prudent" i una proposta "gens improvisada". Però conscient del pas enrere que suposa, la proposta presentada a la mesa es limita a un any, davant dels tres -2026, 2027 i 2028-. Així, l'any vinent s'haurà de reobrir la negociació de les pujades de quotes. Però per a llavors, ha assenyalat el número dos d'Elma Saiz, el Ministeri ja tindrà més informació en comptar amb els resultats de la regularització de 2023 i 2024.

Per als trams 1, 2 i 3 de la taula general, que van dels 1.166,7 euros a 1.700 euros de rendiments nets mensuals, el govern espanyol proposa una pujada de l'1%. Per als trams 4, 5 i 6 (de 1.700 a 2.330 euros al mes en ingressos), les quotes s'incrementarien un 1,5%. Els trams 7, 8 i 9, que van dels 2.330 als 2.760 euros nets al mes, patirien una pujada del 2%. Els trams més alts, els que van del 10 al 12, és a dir, de 3.620 a més de 6.000 euros d'ingressos nets al mes, tindran l'augment més gran, del 2,5%.

Saiz ha explicat el canvi de la proposta: "El Govern ha presentat una nova proposta a la taula d'autònoms, una proposta que es basa en tres qüestions molt importants: en primer lloc, el context actual, en segon lloc, la progressivitat i, en tercer lloc, l'escolta duta a terme en les últimes hores i en els últims dies del col·lectiu d'autònoms".

Crítiques generalitzades a la pujada inicial

L'ATA, associació integrada a la CEOE que representa les professions amb més ingressos, ha qualificat de “sabatada” les pujades anunciades; les altres dues organitzacions, Upta (vinculada a la UGT) i Uatae (a CCOO) han estat més moderades en les seves expressions i concentren les seves queixes en les pujades entre els autònoms amb menys augments.

Upta, l'organització que lidera Eduardo Abad i la més transparent de les tres en aquesta negociació, porta a la reunió una contraoferta concreta per als tres trams més baixos. En la reforma del 2022, aprovada amb José Luis Escrivá de ministre d'Inclusió i Seguretat Social i actualment governador del Banc d'Espanya, es van establir 15 trams en funció dels rendiments nets anuals dels autònoms mitjançant dues taules: taula reduïda, amb els tres trams més baixos —entre uns ingressos nets de 670 euros al mes i 1.166— i una segona, taula general, amb 12 trams més, que oscil·la entre els 1.166 i més de 6.000 euros nets mensuals.

L'ATA considera que les pujades de quotes són abusives, en parla com un cop de sabre. Des d'Upta, es matisen les paraules i es recorda que no “existeix una pujada de quotes” com a tal, sinó una “actualització de les bases de cotització”, tal com es va establir en l'acord del 2022. Però, lògicament, l'actualització de la base implica un augment de la quota, ja que són proporcionals. Aquesta organització proposa que les quotes dels tres primers trams s'elevin un 12% en els pròxims tres anys, fent una mitjana sobre les pujades proposades dilluns passat per la Seguretat Social.

Trams més baixos

De cara al 2026, la Seguretat Social va proposar la setmana passada un increment del 8% per al tram més baix, amb ingressos inferiors als 670 euros, que segons el departament que lidera Saiz, elevarà les seves bases a 710 euros (40 euros al mes). El següent tram, que el 2026, passarà d'uns ingressos de 719 euros al mes a 767, les quotes creixeran el 6,7% l'any vinent i el tercer, de 850 euros a 886, amb un màxim de 1.166 euros, la pujada de les aportacions a la Seguretat Social serà del 4,3%. Aquests mateixos trams tindrien en els pròxims anys unes pujades del 24,1% la primera; el 19% la segona i el 12,5% la tercera. Aquests tres trams són el que quedaran congelats per a l'any vinent i, caldrà veure, la proposta per als dos següents (2027 i 2028).

Unes pujades superiors als tres trams següents, que el 2026 seran del 3,4% per al 2026 i un 10,7% per al trienni, en el cas dels ingressos entre 1.166 i 1.300 euros. Per al següent, de 1.300 a 1.500 euros mensuals, la proposta de la Seguretat Social és d'una pujada del 5,9% l'any vinent i un acumulat del 16,15%.

A partir del tercer, entre 1.500 i 1.700, la pujada acumulada ja superarà la inicialment proposada per a la més baixa. Així, les quotes en aquest tram estan previstes en el 24,5% en els tres pròxims anys. No obstant això, tot plegat serà revisat durant aquest matí. Els trams més alts, que justifiquen que l'ATA parli de “sabotada” són per als pròxims tres anys del 21,6% (es redueix una mica sobre l'anterior) entre 1.700 i 1.850 euros); 23,3% (1.850 i 2.030); 24,7% els pròxims tres anys (2.030 a 2.330); 30,4% (2.330 a 2.760); 37,5% (2.760 a 3.190 euros al mes); 43,5% (3.190 a 3.620); 48,7% (3.620 a 4.050); 51,1% (4.050 a 6.000 euros mensuals) i una pujada per al trienni del 72,6% per als autònoms els ingressos dels quals superin avui els 6.000 euros. La Seguretat Social preveu que aquests últims autònoms augmentaran les seves bases mínimes dels 1.928 euros d'aquest 2025 als 3.950 euros el 2028.