Les cadenes hoteleres espanyoles es preparen per afrontar un altre any de bonança, després d'un 2023 marcat per xifres rècords tant d'ocupació com de facturació. Malgrat la incertesa que ha envoltat l'escenari macroeconòmic en els últims trimestres, les dades del sector confirmen la seva recuperació definitiva després de la pandèmia, establint les bases per assolir noves fites que seran esbossades durant la fira de turisme internacional que se celebrarà la propera setmana a Madrid.

En aquest 2024 molts grups hotelers aprofitaran per augmentar les seves carteres i impulsar els seus negocis fora d'Espanya, en un moment en què les mirades es dirigeixen especialment al segment d'alta gamma i a la diferenciació de productes. La recuperació del turisme de negocis i la tornada al mercat del turisme asiàtic els serviran també per impulsar els seus números.

Sense cap dubte, els grans grups hotelers espanyols han aconseguit tancar un any històric en ingressos gràcies a unes ocupacions que han vorejat fins i tot nivells de rècord anteriors a la pandèmia, a uns preus que continuen marcant màxims sense que la demanda es vegi especialment afectada.

Els seus plans d'expansió i reposicionament d'actius els permeten aspirar a millorar encara més les seves xifres aquest any 2024. En a penes uns dies 'la indústria de la felicitat' no s'encarregarà de mostrar en una de les fires turístiques més importants del món, Fitur 2024, els assoliments aconseguits en els últims dotze mesos i traurà múscul per demostrar allò que és capaç de fer en els dotze següents.

Un any il·lusionant

Així, Meliá Hotels International, primera cadena hotelera en nombre d'habitacions, confia a tancar el 2023 amb un resultat brut d'explotació (Ebitda) de, almenys, 475 milions d'euros. A més, la companyia està treballant en la venda d'actius que espera tancar en els propers mesos amb l'objectiu de reduir deute.

L'hotelera presidida per Gabriel Escarrer confia en un augment important de la demanda per a 2024, tenint en compte que les seves 'vendes en llibres' en aquests moments superen les de l'any anterior després de temporada hivernal prometedora en destins clau com les Canàries i el Carib i una recuperació important del mercat nord-americà.

En les seves últimes perspectives mantenia el seu compromís de firmar almenys 30 nous hotels i 7.000 habitacions durant 2023, totes elles sota fórmules 'asset light'. Per a Barceló Hotel Group l'any 2024 marcarà l'inici d'un altre any extraordinari. La companyia preveu invertir 400 milions d'euros en compres i reformes d'hotels aquest any, mantenint el ritme de creixement assolit el 2023, mentre estima assolir aquest any un resultat brut d'explotació (Ebitda) de 500 milions d'euros, la qual cosa representaria un nou màxim històric.

Aquesta situació financera folgada permetrà a l'hotelera balear reinvertir una part substancial dels seus beneficis en compres i les reformes per continuar creixent. El 2023 va tancar amb una cartera propera als 290 hotels i pràcticament sense deute. El 2023 l'hotelera mallorquina va obrir un total de 25 hotels i les previsions de cara a aquest any 2024 que acaba de començar són que es puguin mantenir aquest ritme en la firma de contractes. Amèrica i Europa seran el principal focus de l'expansió internacional de la cadena.

En NH, l'hotelera propietat de la tailandesa Minor, les previsions de cara al nou exercici també es mantenen positives. L'empresa es prepara també per a un any rècord, impulsada pel pròsper turisme urbà, la recuperació dels viatges de negocis, la fortalesa dels preus i la disciplina de costos.

La companyia assegura que tant la resistent demanda del turisme urbà com la sostinguda recuperació dels clients de negocis i dels viatges internacionals apunten una sòlida tendència operativa per a l'últim trimestre, la qual cosa la situaria també al camí de completar un any rècord.

Palladium podria superar els 1.000 milions

Aquest estiu el resultat ha estat extraordinari per al sector turístic i les empreses hoteleres ho han notat en els seus comptes de resultats que anticipen resultats de rècord. És el cas de Palladium que confirma que entrarà aquest any en l'elit hotelera dels 1.000 milions d'euros en vendes. Es tracta d'una xifra rècord que supera de manera important els 752 milions de 2019 o els 948 milions facturats el 2022.

La cadena justifica la consecució d'aquesta fita en la recuperació del turisme a nivell mundial i en l'impacte positiu que han tingut les importants inversions empreses per a la reforma i renovació dels hotels que el grup opera a Europa i Amèrica. Així, després de l'extensiva reforma el 2022 de Grand Palladium Jamaica Resort & Spa, el pressupost ascendeix a 160 milions d'euros per a projectes a executar en els propers anys.

Les inversions de 2023 s'han centrat en renovacions en el Grand Palladium Kantenah Resort & Spa, a Riviera Maya i en el Grand Palladium Palace Ibiza Resort Spa, mentre que en aquest 2024 les inversions es veuran focalitzades en la renovació en hotels de Mèxic i Punta Cana, destins clau per al grup.

La cadena hotelera balear Riu confirma també que el 2023 ha estat un any "històric" per a la companyia amb millora a tots els seus indicadors de negoci i assegura que el volum de facturació podria assolir cotes històriques amb uns beneficis que creixeran entorn d'un 15-20% respecte a 2022.

Uns favorables resultats que confien a replicar i millorar al llarg de l'any 2024, en el qual podrien recuperar el ritme inversor d'abans de la Covid, que se situava en uns 1.000 milions d'euros anuals. Els pròxims passos en creixement els farà a Mèxic, on compta amb més de vint hotels; Senegal, on espera obrir el seu segon hotel, i altres ciutats com Nova York i Tailàndia, on ha comprat terrenys per obrir nous establiments.

Per la seva part, la companyia turística Grupo Hotusa tancarà aquest any amb unes vendes de més de 1.400 milions d'euros, un 23% més que el 2022, i preveu créixer un 10% en facturació el 2024, així com llançar una marca d'alta gamma. Hotusa, present a més de 130 països i amb una plantilla de 5.000 treballadors, tancarà el 2023 com "el millor any de la seva història" amb un resultat brut d'explotació (Ebitda) un 30% superior al de 2022 i que s'aproximarà als 195 milions.

Bo any també per a la cadena hotelera Hesperia, que es prepara per tancar un 2023 en el que doblarà beneficis i elevarà la seva facturació almenys un 20%. Les previsions són assolir uns ingressos d'aproximadament 160 milions, prop d'un 20% més. Per a 2024 s'espera que les xifres encara millorin amb l'obertura dels seus nous allotjaments a València i Sevilla i la consolidació del resort La Manga Club a Múrcia.

I per finalitzar, l'hotelera pública Paradores, que per primera vegada en 100 anys d'història va situar els seus ingressos per sobre dels 300 milions el 2022. Una xifra que preveu fins i tot arribar superar l'any 2023, elevant els seus ingressos fins als 315 milions per al conjunt de l'any, amb un benefici que rondarà els 15 milions l'any, gairebé un 40% més.

Aquestes previsions es basen en tres factors claus: un increment de l'ocupació, una millora tarifària que ha impulsat els ingressos i ha aconseguit mitigar els efectes de la inflació, així com la recuperació dels viatgers procedents de l'estranger, especialment el mercat asiàtic i l'americà.